کتاب شور تار

Shour-e Tar
(خودآموز مقدماتی تار)
کد کتاب : 53736
شابک : 979-0901461536
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 98
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب شور تار اثر محمدرضا یزدان پناه

کتاب شور تار آموزش مقدماتی ساز تار را از پرده های شور آغاز می کند. برخلاف کتابهای منتشر شده تا به امروز که همگی آموزش تار را از پرده های دستگاه ماهور آغاز می نمایند، این کتاب ،آموزش را از فواصل دستگاه شور (در پرده‌های وسط دسته تار) آغاز می‌کند و عملکرد آن به نحوی است که موجب پیشرفت سریع هنرجوی مبتدی و حتی کودکان می‌شود. علاوه بر این اجرای تمامی دروس به صورت صوتی و تصویری در لوح فشرده به کتاب پیوست شده، که این مجموعه را به صورت کتابی خودآموز درآورده است. کتاب شور تار همرا با لوح فشرده صوتی و تصویری روشی سریع و آسان در آموزش تار است.
لوح فشرده همرا کتاب شامل دو پوشه مجزا است:
1- (فیلم‌های آموزشی)
این بخش حاوی 71 فیلم آموزشی می‌باشد. فیلم های شماره 4 تا 69 مربوط به سرمشق‌های عملی تار بوده که با شماره درس‌ها منطبق می‌باشد. 5 فیلم دیگر این مجموعه، موارد مهم و کمکی هنرجو ( مانند ساختمان ساز، کوک کردن و … ) را شامل می‌شود.
2- (فایل‌های صوتی)
پوشه تار: در این پوشه سرمشق های شماره 1 تا 66، متناسب با شماره دروس، به صورت فایلهای صوتی تهیه شده است.
پوشه تنبک: در این پوشه فایلهای صوتی تنبک در راستای ایجاد درک ریتمیک بهتر و لذت بردن هنرجو از تمرین سرمشقها ارائه شده است. شماره فایل صوتی تنبک نیز با شماره درسها منطبق می‌باشد.
لازم به ذکر است برخی از سرمشق ها فاقد فایل تنبک می‌باشد.
پوشه تار و تنبک: برای سهولت کار هنرجو و ایجاد الگوی شنیداری، فایل صوتی دونوازی تار و تنبک مربوط به هر سرمشق ارائه شده است.در بررسی‌های انجام شده توسط نگارنده، کلیه کتابهای مقدماتی که تاکنون برای ساز تار طراحی و نوشته شده‌‌‌اند در دستگاه ماهور می‌باشد. به نظر می‌رسد انتخاب این روند در آموزش مقدماتی تا حد زیادی متاثر از متد ساز‌های غربی است. در موسیقی غربی گام “دو ماژور” گامی است که به دلیل نداشتن علائم “دیز” و “بمل” در سرکلید (مایه نما)، معمولا در آموزش ابتدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در ساز پیانو استفاده از گام “دو ماژور” به معنی استفاده صرف از کلیدهای سفید پیانو می‌باشد که برای فراگیری مقدماتی کار را بسیار ساده می‌کند. دستگاه ماهور “دو”، در بخشی از ساختار خود شباهتهایی با گام “دو ماژور” دارد و احتمالا همین شباهت، الگو برداری اولیه را برای …….

کتاب شور تار