کتاب علاءالدوله سمنانی

Semnani
ده گفتار کلامی، فلسفی و عرفانی
کد کتاب : 55775
شابک : 978-6007559482
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 313
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب علاءالدوله سمنانی اثر حسین طاهری(۱۳۶۱‏‏‏‏‏‏‏‏‏)

علاء‌الدّوله سمنانی از جمله‌افرادی است که در کلام و فقه و تفسیر و تصوّف صاحب نظر بوده و در تمام این دانشها صاحب اثر هم هست و نویسنده‌ی این کتاب، کاظم محمّدی تا کنون دو زندگی نامه‌ی مشروح از این عارف شهیر نوشته با نامهای علاء‌الدّوله سمنانی پیر عارفان و علاء‌الدّوله سمنانی (زندگانی، اندیشه و سلوک)، غیر از آن مجموعه‌ای چند جلدی از برخی آثار شیخ علاءالدّوله را تصحیح و شرح کرده و به‌انتشار رسانده‌است که مکتوبات یکی از آنهاست.
در بخشی از کتاب آمده است:
" ساختار قدرت این مکتب بر اصل ولایت استوار بود، این واژه با مفهوم سرپرستی ساده ترین مصداقش را در شیخ متجلی می.کند. شیخ یا مرشد را ولی می نامیدند از این روی که در این ساختار ،قدرت بزرگترین جایگاه را بعد از خدا و پیامبر وی داراست در مفهومی سطحی ولایت تنها جنبه قدرت و جایگاه را برای مخاطب تداعی میکند؛ اما باید اذعان کرد که مفهوم عمیقی در پس پشت این واژه نهاده و نهادینه شده است ولایت با آن که یک قابلیت درونی و متعلق به روان ولی است؛ اما جنبهای مستقل از وی و ساحتی بیرونی و خارجی نیز دارد و همین امر است که ساختار قدرت را در نظام صوفیه غیر قابل نقد و اعتراض کرده است. ساخت خارجی ولایت روی دیگر و نامکشوف ولی است که مستقل از وی عمل میکند و هرجا لازم باشد برای ارشاد شاگرد به طور خود مختار و بی نیاز از اراده ولی دست به عمل میزند. "

کتاب علاءالدوله سمنانی

دسته بندی های کتاب علاءالدوله سمنانی
قسمت هایی از کتاب علاءالدوله سمنانی (لذت متن)
کته قابل ملاحظه در تقریرات سمنانی مساله شیطان و نور است؛ نور به دلیل کیفیت معنوی و اصیل قرآنی اش، این پیش فرض را با خود به دنبال دارد که ظهورش دلالت بر خیر و امری معنوی است؛ اما امر مهم این است که این پیش فرض را نمی توان به طور کامل صحیح پنداشت. چه بسا نور نتیجه دخالت شیطان و نشان امری شیطانی است. وی در بسط این امر، اذعان می کند که شیطان نیز دارای نور است و به طور خاص در ابتدای سلوک خود را بر نفس سالک آشکار می کند. رنگ نور شیطان به دلیل ویژگی غیر الهی اش حامل پیام و تاثیرات روانی مخربی است؛ از زمینه ای تیره رنگ و کدر ظهور می کند و نه تنها مشاهده خود نور تبعات منفی بر روان سالک به همراه داردکه رنگ کدر و کثیف زمینه نیز دلالت گر امری شیطانی است. مطلع تمامی انوار هفت گانه در سلسله مراتب لطایف سبعه، پرده غیبی ای ملون و یا به تعبیری دیگر زمینه ای رنگین است. این پرده در طور لطیفه قالبی، به دلیل غلبه شیطان بر نفس با رنگی تیره و کدر رخ می نماید. امر قابل تامل دیگر در ظهور نور شیطان، به جز رنگ افسرده زمینه، جهت و محل استقرار آن است. در جایی که نشانه امری نازل و فروافتاده باشد، زمینه نور شیطان تنزل به محل پیش پا افتاده روی زمین است، و نور از جهتی دانی بر سالک ظاهر می شود. از تاثیرات روانی رنگ نور شیطان منغص شدن دل، دشواری در گفتن ذکر و درد و کوفتگی اعضای بدن است. تصویر مشهودات رنگین این مرحله مطابق با نگارش سمنانی محیطی سرخ است با خال های جگری رنگ (خون سیاه) که مقابل دیدگان سالک گسترده شده است. خود نور شیطان شخصیتی ویژه دارد، زیرا در هیات عروسکی متشکل از آتش رخ می نماید. این عروسک آتشین که بر روی زمینه ای کدر با خال های خونی تیره و پیرامون قرمز رنگ در حال تحرک و خودنمایی است، حامل میزان قابل توجهی از تاثیرات منفی قبض، دلزدگی، افسردگی و کوفتگی جسمی است.