کتاب چه باید کرد؟

What Is to Be Done?
(از داستان های مردم نو)
کد کتاب : 57442
مترجم : نوذر
شابک : 978-6001990731
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 688
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1863
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

چه باید کرد؟
Что делать?
کد کتاب : 82851
مترجم :
شابک : 978-6226629331
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 642
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 1863
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب چه باید کرد؟ اثر نیکولای گاوریلوویچ چرنیشفسکی

چه باید کرد رمانی است که توسط فیلسوف، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی روسی، نیکولای چرنیشفسکی، در سال 1863 نوشته شده و در پاسخ به پدران و پسران (1862) نوشته ایوان تورگنیف نوشته شده است. شخصیت اصلی ورا پاولونا، زنی است که از کنترل خانواده اش و ازدواجی که برای استقلال اقتصادی ترتیب داده شده فرار می کند. این کتاب بیش از خود رمان، شاید بیشتر در جهان انگلیسی زبان به دلیل استقبالی که به دست آورد، شناخته شده باشد.
این رمان الهام بخش چندین نسل از انقلابیون در روسیه، از جمله پوپولیست ها، نیهیلیست ها و مارکسیست ها بود. به همین ترتیب، ولادیمیر لنین، گئورگی پلخانف، پیتر کروپوتکین، الکساندرا کولونتای، رزا لوکزامبورگ، و نویسنده سوئدی آگوست استریندبرگ.همگی بسیار تحت تأثیر این کتاب قرار گرفتند. اما گلدمن، یک آنارشیست روسی الاصل، قصد خود را برای تأسیس یک تعاونی خیاطی بر اساس مدل ورا پاولونا که در رمان یافت می شود، توصیف می کند.
تقریبا از لحظه انتشار در سال 1863، رمان نیکولای چرنیشفسکی، چه باید کرد؟، تأثیر عمیقی بر روند ادبیات و سیاست روسیه گذاشت. تصویر ایده آلی که از روشنفکران فداکار و فداکار ارائه می کرد که جامعه را با استفاده از دانش علمی متحول می کردند، به عنوان الگویی از الهام برای روشنفکران انقلابی روسیه عمل کرد. از یک سو، محکومیت رمان اصلاحات میانه رو به ایجاد گسست غیرقابل برگشت بین روشنفکران رادیکال و اصلاح طلبان لیبرال کمک کرد. از سوی دیگر، دیدگاه سوسیالیستی چرنیشفسکی مخالفت محافظه کاران را با اصلاحات نهادی قطبی کرد. خود لنین چرنیشفسکی را "بزرگترین و با استعدادترین نماینده سوسیالیسم قبل از مارکس" نامید. و جنجال پیرامون چه باید کرد؟ درگیری هایی را تشدید کرد که در نهایت به انقلاب روسیه منجر شد.

کتاب چه باید کرد؟

نیکولای گاوریلوویچ چرنیشفسکی
نیکلای گاوریلوویچ چرنیشفسکی (۱۸۲۸ –۱۸۸۹) اقتصاددان، تاریخدان، فیلسوف، منتقد ادبی، نویسنده، منتقد هنری، سوسیالیست و از متفکران پیشرو و انقلابی سده ۱۹ میلادی در روسیه بود.چرنیشفسکی به خاطر عقاید انقلابی و ضدتزاری، ۲۱ سال در زندان بود. رمان فلسفی چه باید کرد؟ از آثار اوست. افرادی همچون ولادیمیر لنین و اما گلدمن متأثر از او بودند. کارل مارکس که متأثر از اندیشهٔ وی بود، دربارهٔ چرنیشفسکی با طعن می‌گفت «چرنیشفسکی را به «پاداش» آثار علمی گرانبها و ارجمندش زندانی و تبعید ...
قسمت هایی از کتاب چه باید کرد؟ (لذت متن)
معلوم است که درروزگاران گذشته چنین وضعی چگونه پایان می یافت، دختری خوب و آبرومند در خانواده ای پست و منفور زندگانی می کرد. او را به زناشویی با مردی پست و بی آبرو که مورد پسند او نبود وادار می ساختند. این مرد بسیار پلید و نادان بود و در شرایط عادی رفته رفته پلیدتر می شد. اما چون با تلاش بسیار، خود را در کنار این دختر نگه می داشت و از او فرمانبرداری می کرد آرام آرام با اخلاق حسنه خو می گرفت و هر چند مردی نیکو سیرت نمی شد ولی با گذشت زمان نمی توانستند او را چون روز نخست پلید و زشت و نادان به شمار آورند. دختر در آغاز پیشنهاد او را رد می کرد، ولی رفته رفته به فرمانروایی بر او خو می گرفت و معتقد می شد این دو عنصر پلید یعنی مردی که می خواهد او را به همسری خویش برگزیند و خانواده ی وی، باز نامزدش بهتر است. پس در راه خوشبخت ساختن پرستنده و خادم خویش می کوشید و...