کتاب افزایش تاب آوری در پیچ های نفس گیر زندگی

Presiliency in Life breathtaking Paths
کد کتاب : 62176
شابک : 978-6007152744
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 200
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب افزایش تاب آوری در پیچ های نفس گیر زندگی اثر زهره سپهری شاملو

کتاب «افزایش تاب‌آوری در پیچ‌های نفس‌گیر زندگی» نوشته‌ی زهره سپهری شاملو، یک راهنمای جامع و عمیق برای درک و تقویت تاب‌آوری در زندگی انسان‌هاست. این کتاب در هشت فصل و با مطرح کردن قواعد بازی زندگی و معرفی بحران با سبکی روان و توصیفی، به خوانندگان کمک می‌کند تا با مفهوم تاب‌آوری آشنا شده و راهکارهای افزایش آن را بیاموزند، تا در مواقع حساس بحران از راهکار های آن، سود بجویند.
نویسنده در این کتاب، بر اهمیت تمرین و آمادگی قبل از بحران برای کسب مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم تأکید می‌کند. او معتقد است که این مهارت‌ها را نمی‌توان در لحظه‌ی بحران به دست آورد، بلکه باید از قبل آنها را تمرین کرد تا در مواقع دشوار به کمک انسان بیایند. یکی از نکات کلیدی این کتاب، تاثیر رویدادها و اتفاقات روزمره بر ادراک و تاب‌آوری انسان هاست. نویسنده با مثال شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد که چگونه یک رویداد دور از ذهن می‌تواند با نزدیک‌شدن به زندگی روزمره‌ی فرد، اهمیت پیدا کند و تاب‌آوری او را تحت‌تأثیر قرار دهد. سپهری شاملو، تاب‌آوری را به‌عنوان یک فرآیند چندوجهی معرفی می‌کند که شامل باورها، احساسات، خاطرات و تاثیرات محیطی و اجتماعی می‌شود. برای افزایش تاب‌آوری، باید هر یک از این وجوه را بررسی و تقویت کرد. او با ارائه‌ی مثال‌هایی از زندگی‌، این مفاهیم را برای خواننده بیشتر توضیح می‌کند. نکته‌ی جالب توجه دیگر در این کتاب، تفاوت میان تاب‌آوری اصیل و تظاهر به آن است. نویسنده معتقد است افراد واقعا تاب‌آور از احترام و قدرت خاصی در جامعه برخوردارند، در‌حالی‌که کسانی که تظاهر به تاب‌آوری می‌کنند، ضعف‌هایی همچون‌ عدم همدلی و خودداری از ابراز هیجانات را دارند.
در مجموع، کتاب «افزایش تاب‌آوری در پیچ‌های نفس‌گیر زندگی» یک منبع مناسب و معتبر برای هر‌کسی است که می خواهد تاب‌آوری خود را در‌برابر چالش‌ها و بحران زندگی افزایش دهد. به‌کارگیری تکنیک‌های کاربردی این کتاب، برای افزایش تاب‌آوری افراد در‌برابر مشکلات زندگی بسیار کاربردی خواهد بود. این کتاب با نگاهی مفید و تحلیلی، راهکارهای عملی و کاربردی را برای رسیدن به این هدف ارائه می‌دهد.

کتاب افزایش تاب آوری در پیچ های نفس گیر زندگی

دسته بندی های کتاب افزایش تاب آوری در پیچ های نفس گیر زندگی
قسمت هایی از کتاب افزایش تاب آوری در پیچ های نفس گیر زندگی (لذت متن)
انسان به دنبال دست یافتن به اهداف خود است و اگر این اتفاق به شکل مطلوبی رخ ندهد، هیجان های خاص و شدیدی را تجربه می کند؛ هیجان هایی چون خشم، عصبانیت، بی قراری، دست پاچگی و کلافگی. هنگام احساس یک هیجان شدید، همزمان صدایی را در سرمان می شنویم که بی وقفه فریاد می زند: «زود باش کاری بکن!» و اصرار دارد که این کار را با سرعت هر چه بیش تر همین الان انجام دهیم. اگر گذشتۀ خود را مرور کنید، بسیاری از تصمیماتتان که به حسرت و پشیمانی منجر شده اند، تصمیماتی بوده اند که در چنین زمان هایی گرفته اید. در این زمان، در بخشی از مغز ما که به مغز هیجانی معروف است، اتفاقاتی رخ می دهد و ما در کسری از ثانیه اقدام می کنیم و به احتمال زیاد بعد از آن پشیمان می شویم.