کتاب فرهنگ لری

Farhang Lori
کد کتاب : 62423
شابک : 978-9651248764
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 211
سال انتشار شمسی : 1393
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب فرهنگ لری اثر حمید ایزدپناه

در سرزمین پهناور ایران، بیش از صد گویش شناسایی شده است. این گویش یا زبان‌ها که سابقه‌ای کهن دارند و می‌توان آنها را از زمان هخامنشیان دانست، هنوز زبان گفتگوی مردم اند که در هر شهر و روستایی و دیاری به نام آن شهر یا روستا نام گرفته است. اشتراک قواعد دستوری و واژه‌های مشترک و یا خویشاوند و چگونگی ارتباط موسیقایی واژه‌ها و آواهای آنها نشانه‌ای از وحدت فرهنگی و بنیانی آنهاست. این گویش‌ها و زبان‌ها، منابع بسیار ارزنده‌ای برای غنی کردن زبان فارسی می‌باشند.
زبان لری، زبان ساکنان بخش وسیعی از ایران است که در نقشهٔ جغرافیای فرهنگی مشخص شده است. لری اگر زبان محسوب شود، خود دارای لهجه‌هایی نیز هست. زبان ساکنان لرستان فیلی یا لر کوچک و بختیاری یا لر بزرگ و کهگیلویه و بویراحمدی و بخش‌هایی از استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس و اصفهان لری است.
در بخش آغازین کتاب نکاتی دربارهٔ ویژگی‌های دستوری زبان لری ذکر می‌گردد، سپس اشعاری چند به زبان لری با معانی واژگان در زیرنویس فراهم می‌آید و سرانجام در بخش اصلی کتاب فرهنگ واژگان لری به ترتیب حروف الفبا، همراه با آوانگاری، درج گردیده است.

کتاب فرهنگ لری

حمید ایزدپناه
حمید ایزدپناه (زادهٔ ۲۶ آبان ۱۳۱۱ در خرم‌آباد – درگذشتهٔ ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ در پاریس) فارغ‌التحصیل دانشکده الهیات، مدرس، نویسنده، شاعر و پژوهشگر تاریخ و موسیقی لرستان است. تخلص وی صفای لرستانی است.استادحمیدایزدپناه نخستین مدیرکل اداره فرهنگ وهنرلرستان دردوره ایشان موزه مردم‌شناسی وآثارباستانی لرستان بصورت رسمی درمکان قلعه فلک افلاک راه اندازی شد. باهمت حمیدایزدپناه نخستین ترانه‌های لری باصدای استادرضاسقایی وحشمت رشیدی ازرادیوایران پخش شدورودنت نویسان خبره به موسیقی لرستان،...
دسته بندی های کتاب فرهنگ لری