کتاب سیگار کشیدن، سیگار نکشیدن

Smoking, not smoking
کد کتاب : 62702
شابک : 978-6227241556
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 228
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب سیگار کشیدن، سیگار نکشیدن اثر محمد رحمانیان

"سیگار کشیدن، سیگار نکشیدن" نمایش‌نامه‌ای است به قلم "محمد رحمانیان" که به شکلی خاص طراحی شده است. در این نمایش‌نامه، که به شکل‌های یک نفره و دو نفره صورت می‌گیرد، هر قطعه‌ نمایشی در پیوند با دیگری، یک مجموعه‌ی کامل را شکل می‌دهد. هر بازیگر در گوشه‌ای از صحنه به بازی خود پیرامون مضمون سیگار، مشغول است و تماشاگران تنها به مدت پنج دقیقه، می‎توانند ناظر نمایش باشند. هدف نویسنده علاوه بر خلق یک اثر نمایشی، ایجاد شرایطی بوده که هنرجویان بتوانند از کتاب برای تمرین تئاتر و اتودهای بازیگری نیز بهره ببرند.
سوال این است که اتودها چگونه به بازیگری تبدیل می‌شوند؟ اتود قطعه کوچکی از کار است که با تکرارهای زیاد به شما بلوک‌های اصلی را می‌آموزد که تمام کارهای آینده شما بر روی آنها ساخته می‌شود. اتودها تمرین‌هایی با طراحی خاص هستند که بازیگر را در روند زندگی ناخودآگاه روی صحنه تثبیت می‌کند. این تمرینات خودانگیختگی خلاقانه و پاسخگویی عاطفی را تقویت می‌کند و آمادگی بازیگران را برای تطبیق دادن خود با شرایط خاص افزایش می‌دهد. علاوه بر این، اتودها می‌توانند عادت خلاقیت مستقل را در بازیگر پرورش دهند.
نمایش‌نامه‌ی "سیگار کشیدن، سیگار نکشیدن" به قلم "محمد رحمانیان"جایی است که شما شرایط خیالی را ایجاد می‌کنید که در طول اتود در آن قرار می‌گیرید. مهم نیست که همبازی شما شرایط متفاوتی را تصور کرده باشد. یک هنرمند منحصر به فرد است و یک دیدگاه منحصر به فرد دارد. آنچه مهم است این است که آنچه را که شریکتان به شما می‌دهد، دریافت کنید و سپس در ادامه از آن استفاده کنید. لحظه یک فرآیند سیال است، و در نمایش‌نامه‌ی "سیگار کشیدن، سیگار نکشیدن" نه فقط در آغاز، بلکه دائما به سازگاری خود ادامه ‌می‌دهید.

کتاب سیگار کشیدن، سیگار نکشیدن

محمد رحمانیان
محمد رحمانیان (۱۳۴۱- تهران) نمایش‌نامه‌نویس، کارگردان تئاتر و مدرس تئاتر ایرانی است. رحمانیان طی سی سال فعالیت در عرصه تئاتر، نمایش‌های مختلفی را به روی صحنه برده‌است. از جمله آثار او می‌توان به نمایش‌های مصاحبه، پل، فنز و مانیفست چو اشاره کرد.محمد رحمانیان در سال ۱۳۴۱ در تهران زاده شد. همسرش مهتاب نصیرپور، بازیگر زن ایرانی است. وی دارای مدرک کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۰ و همچنین مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده سینما و تئاتر دانشگ...
قسمت هایی از کتاب سیگار کشیدن، سیگار نکشیدن (لذت متن)
صدای بازیگران: سیگار کشیدن، سیگار نکشیدن، قسمت دوم: ترانه های درخواستی! (در سایه روشن، حضور مردان و زنانی در انتهای صحنه، که یک میهمانی را تجسم می بخشند. جلوی صحنه، پسر جوان روی مبلی نشسته و با لپ تاپش مشغول است. هر از چند گاهی صدای موسیقی از لپ تاپ شنیده می شود و سپس با فشار دکمه ای موسیقی قطع می شود. پسر جوان اندکی عصبی است و پیداست در جستجوی موسیقی خاصی است. از جمع زنان و مردان انتهای صحنه، زنی قهقهه می زند و سپس جیغ زنان از آن ها جدا می شود.) زن: (میان خنده و خواهش) نه… نه… غلط کردم… تو رو خدا… (جیغ می زند) نه… نریزیا!… احمق بی شعور! (در حالی که جلوی لباسش خیس شده روی مبلی روبه روی پسر جوان می نشیند) زن: خیلی بی ظرفیتی الاغ! من روت آب ریختم، اون وقت تو… یه دستمال کاغذی این جا بود… پسر جوان: من یه دستمال دارم، تمیزه، استفاده نشده س… زن: می شه لطف کنین؟ پسر جوان: (دستمال را به زن می دهد) البته من جای شما بودم این کارو نمی کردم… زن: مگه نگفتی استفاده نشده س؟ پسر جوان: باعث می شه لکه پخش بشه… زن: یعنی بذارم همین جوری آب ازم بچکه؟ پسر جوان: اگه آب بود اشکالی نداشت… ولی به نظر می آد نوشابه س… فانتاس؟ زن: قاطی هم داره… پسرجوان: همون قاطیش کارو خراب کرده… اجازه می دین؟ (دستمال را از زن می گیرد و می خواهد آن را روی لکه قرار دهد…) زن: هی جونیور! استاپ ننه جون، استاپ! پسر: (می ماند) بله؟ زن: تو هم خوب بلدیا مموش! به قیافه ت نمی آد… پسر جوان: (متوجه نشده) ببخشین؟ زن: بده من اون سرجاهازی دزدمونارو… خودم یه خاکی تو سرم می ریزم… (دستمال را از پسر جوان می گیرد و دوباره روی قسمت لک شده ی پیراهنش می گذارد. سپس رو به بیرون) خیلی بی جنبه ای به خدا… من گه بخورم دیگه با توی عوضی شوخی کنم… (آرام تر، گویی با خود) دیروز از سرخه بازار خریدمش، پولش جهنم، خیلی مموش بود…