کتاب ملت و حاکمیت

The Nation and the Government
مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر(خاطرات دکتر کاظم ودیعی)
کد کتاب : 64752
شابک : 978-9644464867
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 288
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 2018
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب ملت و حاکمیت اثر حسین دهباشی

در بخشی از این گفتگو کاظم ودیعی دربارۀ پایان دورۀ دانشگاهش می‌گوید: «در پایان دورۀ دانشگاه، ما چند چیز آموختیم. اول کنجکاوی علمی بود؛ همان کنجکاوی علمی‌ای که به خاطرش در کودکی به ما می‌گفتند فضول و بعدا فهمیدیم فضولی سرمایۀ مهمی برای یادگرفتن درس است. دوم اینکه متوجه شدیم علوم را باید از پایه و منشأ یاد بگیریم و اگر فقط به اخبار روز توجه کنیم، تجزیه و تحلیل‌هایمان درست نیست. سومین چیزی که یاد گرفتیم، وطن‌پرستی بود. استادان ما در دانشگاه تهران به هیچ‌وجه منکر ارزش‌های معنوی و مادی وطن نمی‌شدند و این جزء هویت ملی ما بود».

کاظم ودیعی در این گفتگوها از کتاب‌هایی که منتشر کرده نیز سخن گفته است. در بخشی از این کتاب دربارۀ یکی از کتاب‌هایش می‌گوید: «من اولین کتاب روش تحقیقم را برای این نوشتم که یک روز آقای دکتر صدیقی در سحن دانشگاه به من رسید و گفت: آقای ودیعی از وقتی پلی‌کپی شما منتشر شده، نوشتن رسالۀ دانشجوها آسان شده. این را کتابش کنید. گفتم امسال نه. باشد برای سال دیگر. گرفتار دو سه تا کار هستم. گفت: این را جلو بیندازید. خب ایشان مرد محترم و پاکدامنی بود و من خیلی علاقه به او داشتم. بنابراین پذیرفتم و کتاب چاپ شد. یک روز آقای نراقی به من گفت «ساواک تو را احضار کرده». چرا؟ چون من در مقدمۀ کتاب نوشته بودم «اگر تشویق‌های آقای صدیقی نبود، این کتاب به این زودی چاپ نمی‌شد». اتهام من این بود که اسم صدیقی را آورده‌ام و عضو جبهۀ ملی هستم و پس نمی‌توانم رئیس بخش تحقیقات روستایی باشم؛ در حالی که رئیس موسسه خود صدیقی بود ....».

کتاب ملت و حاکمیت

حسین دهباشی
حسین دهباشی (زادهٔ ۲۷ خرداد ۱۳۵۰، تهران) تاریخ‌پژوه و مستندساز ایرانی و دبیر سایت تاریخ آنلاین است. او بیشتر به خاطر ساخت مستندهای تبلیغاتی حسن روحانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و نیز مستند به روایت دربار شناخته شده‌است. دهباشی تاکنون مسئولیت‌های مختلفی به عهده داشته‌است که از جمله آن‌ها مدیریت پروژه تاریخ شفاهی ایران در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بود. وی اکنون معاون ارتباطات، بین‌الملل و مشارکت‌های بنیاد امور بیماری‌های خاص، عضو خانه سینم...