کتاب آخرین شاه، آخرین دربار

The Last King
ده سال پایانی رژیم پهلوی به روایت اسداله خان علم
کد کتاب : 73857
شابک : 978-6008709077
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 411
سال انتشار شمسی : 1397
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب آخرین شاه، آخرین دربار اثر موسی فقیه حقانی

این اثر را می توان خلاصه ای از دوره هفت جلدی یادداشت های اسدالله علم دانست. شخصیتی که از نزدیک ترین چهره های سیاسی نزد محمدرضا شاه محسوب می شد.
اسدالله علم علاوه بر سابقه نخست وزیری در اوایل دهه چهل، تا سال ۱۳۵۶ به مدت ۱۰ سال وزیر دربار شاه و به نوعی یار غار او بود؛ بنابراین یادداشت های هفت جلدی او از مهم ترین منابع برای بررسی ساختار تصمیم گیری رژیم پهلوی به حساب می آید.
مولف این کتاب، علاوه بر تدوین یادداشت های اسد الله علم بر اساس توالی تاریخی، تقسیم بندی موضوعی آنها را نیز بر مبنای موضوعاتی نظیر روحیات و شخصیت شاه، خانواده، اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی و... انجام داده است. به این ترتیب علاقه مندان مطالعه تاریخ معاصر ایران که پیش از این برای پیدا کردن تاریخ یا موضوعی در خاطرات اسدالله علم مشکل داشتند، به راحتی می توانند موضوع مدنظر خود را دنبال کنند. از سوی دیگر برای هر شخصیتی توضیح و عکسی از آن فرد هم آمده است.

کتاب آخرین شاه، آخرین دربار

موسی فقیه حقانی
دکتر موسی فقیه حقانی، استاد دانشگاه ، مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی دوره پهلوی موسسه امام خمینی (ره) ،معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران و سردبیر فصلنامه تاریخ معاصر ایران است. ایشان دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی می باشند. از دکتر حقانی ده ها مقاله تاریخ و کتاب های متعددی منتشر شده است. «تاریخ تحولات سیاسی ایران» به همراه دکتر موسی نجفی، «تاریخ فراماسونری در ایران» و «خاندان پهلوی به روایت اسناد» از جمله کتاب های دکتر حقانی می باشد.