کتاب گذشته و آینده پول

Money
کد کتاب : 65977
شابک : 978-6222900373
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 386
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب گذشته و آینده پول اثر فریبرز رئیس دانا

"گذشته و آینده پول" اثری است از "فریبرز رئیس دانا" و "فرخ قبادی" که در آن "از سکه های پادشاهان لیدیا تا بیت کوین و دیگر پول های دیجیتال" را مورد بررسی قرار می‌دهند.
پول، چه در فرم صدف، یک سکه فلزی، یک تکه کاغذ یا یک رشته کد الکترونیکی که توسط رایانه استخراج شده، مسیرهای مختلفی را در طول تاریخ تجربه کرده است. ارزش جهانی پول به میزان اهمیتی بستگی دارد که مردم به عنوان وسیله مبادله، واحد اندازه گیری و ذخیره‌ی ثروت برای آن قائل هستند.
پول به مردم اجازه می‌دهد تا کالاها و خدمات را به طور غیرمستقیم تجارت کنند. به اطلاع‌رسانی قیمت کالاها کمک می‌کند و برای افراد راهی برای ذخیره ثروتشان فراهم می‌کند.
قبل از پول، مردم کالاها را از طریق مبادله کالا به دست می آوردند و مبادله می کردند. به تدریج، نوعی ارز در طول قرن‌ها توسعه یافت که شامل اقلامی مانند پوست حیوانات، نمک و اسلحه بود و به راحتی معامله می‌شد. این کالاهای معامله شده به عنوان وسیله مبادله عمل می‌کردند؛ اگرچه ارزش هر یک از این اقلام هنوز در بسیاری از موارد قابل مذاکره بود. این سیستم تجارت در سرتاسر جهان گسترش یافته و امروزه در برخی از نقاط جهان همچنان پابرجاست.
سیستم مبادله از مبادله پوست حیوانات به ضرب سکه و چاپ پول کاغذی حرکت کرده است و امروز به نظر می رسد که ما در آستانه تغییر گسترده‌ای به سمت تراکنش‌های الکترونیکی و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین هستیم. "فریبرز رئیس دانا" و "فرخ قبادی" در کتاب پیش رو "از سکه های پادشاهان لیدیا تا بیت کوین و دیگر پول های دیجیتال"، "گذشته و آینده پول" را برای خوانندگان تشریح می‌کنند.

کتاب گذشته و آینده پول

فریبرز رئیس دانا
فریبرز رئیس‌دانا (زاده ۲۹ دی ۱۳۲۳ در تهران – درگذشته ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در تهران) نویسنده و اقتصاددان سوسیالیست و سندیکالیست، استاد دانشگاه در رشته اقتصاد، کنشگر حقوق بشر و زندانی سیاسی بود.رئیس‌دانا اقتصاددانی چپ‌گرا با تحصیلات مدرسه اقتصاد لندن بود و علاوه بر کار تخصصی در زمینهٔ پژوهش و تدریس رشتهٔ اقتصاد، به کارهای سیاسی، اجتماعی، ادبی و مطبوعاتی نیز می‌پرداخت. او در جنبش روشنفکری ایران به دموکراسی، عدالت اجتماعی و سوسیالیسم علاقه‌مند بود. رئیس‌دانا نویسنده ب...
قسمت هایی از کتاب گذشته و آینده پول (لذت متن)
هدف این کتاب تشریح تحولات پول در طول تاریخ ، و نیز پیش بینی ماهیت و ویژگی های پولی است که قرار است جایگزین سکه های طلا و نقره قدیم، پول های کاغذی امروز، و به حاشیه راندن " رمز-ارزها" شود. پیدایش و رواج رمز-ارزها شاید شگفت انگیز تر از دیگر تحولات پولی باشد. بیت کوین (بر خلاف طلا و نقره) به خودی خود هیچ ارزشی ندارد، (بر خلاف ملک یا اوراق قرضه)هیچ درآمدی تولید نمی کند، (برخلاف اسکناس های امروزی) هیچ دولتی پشتیبان آن نیست، و با این وجود قیمت آن طی اندکی بیش از یک دهه یکصدهزار برابر شده است. آیا چنانکه برخی از اقتصاددانان صاحب نام معتقدند، رمز ارزها یک شیادی" بزرگ، و افزایش قیمت آن ها حبابی است که روزی خواهد ترکید و جماعتی را به خاک سیاه خواهد نشاند؟ یا آن گونه که طرفداران این "پول" ها معتقدند، نوآوری دورانسازی است که پول رایج کشورها را از دستکاری نهادهای قدرتمند دولتی و "پاسداران دنیای قدیم" آزاد می کند؟