کتاب تاریخ هرودوت

History of Herodotus
ائوترپه: آغاز پادشاهی کمبوجیه دوم، مصر و شگفتی های آن
کد کتاب : 70514
شابک : 978-9640300343
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 212
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ هرودوت اثر مجموعه ی نویسندگان

این کتاب از مجموعه «هزاره‌های دنیای باستان» منتشر شده است که برگزیده‌ترین آثار پژوهشگران، محققان و ایران‌شناسان داخلی و خارجی را در حوزه مطالعات تاریخ و تمدن ایران باستان و دیگر سرزمین ها شامل می‌شود.
تاریخ هرودوت، یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی یونان در حوزه پژوهش های تاریخ ماد و تاریخ نخستین پادشاهان هخامنشی است که از دیرباز در کانون توجه دانشمندان و محققان بوده است. این اثر از زبان یونانی کهن به بیشتر زبان‌های دنیا و از سده نوزدهم میلادی به بعد، به تمام زبان‌های اروپایی ترجمه شده است.
نخستین ترجمه فارسی تاریخ هرودوت، اثری است به چاپ سنگی که زیرنظر محمدحسن خان اعتمادالسلطنه، وزیر انطباعات دولت ناصری، به اختصار انجام گرفت و سپس مشیرالدوله پیرنیا نیز در کتاب «تاریخ ایران باستان» خود بخش‌هایی از آن را ترجمه کرد.
«تاریخ هرودوت» (مادها و هخامنشیان تا فرجام کوروش کبیر) اولین مجلد از مجموعه ده جلدی تاریخ هرودوت است که در نشر کتاب پارسه منتشر خواهد شد. 9 جلد نخست آن، ترجمه کتاب‌های 9گانه هرودوت همراه با پی‌نوشت‌ها، ضمائم، تعلیقات، نقشه‌ها و تصاویر مرتبط با هر یک از کتاب‌ها و جلد آخر «کارنامه، زندگی و زمانه هرودوت» و نقدی بر تواریخ وی و نگاه پژوهشگران و متخصصان به آن خواهد بود.
در ترجمه کتاب اول (کلیو) از پنج متن فرانسوی و انگلیسی بهره گرفته شده است. «کلیو» (ایزدبانوی تاریخ) کهن ترین اثری است که درباره ایران، پادشاهان ماد و زندگی و زمانه کوروش بنیانگزار شاهنشاهی هخامنشی به یادگار مانده است.

کتاب تاریخ هرودوت