کتاب ارتباطات بین المللی

International Communications
کد کتاب : 75806
شابک : 978-9649934310
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 628
سال انتشار شمسی : 1389
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب ارتباطات بین المللی اثر کاظم معتمدنژاد

جلد اول این اثر شامل چهار فصل است و مجموعه‌ای از مطالب وموضوعات مهم در زمینه ارتباطات بین المللی را در بر می گیرد وشامل مباحث زیر است:
در مقدمه کتاب ، نقش وسایل ارتباطی و خبری در جوامع معاصر و چگونگی تأمین نیازهای اجتماعی از طریق وسایل مذکور مورد بحث قرار می‌گیرد.
فصل اول کتاب به «جایگاه ارتباطات بین‌المللی در مطالعات ارتباطی» اختصاص دارد. در این فصل مفهوم کارکردهای ارتباطات، پیشگامان ارتباطات بین‌المللی، دیدگاه‌های جغرافیایی و مطالعات تاریخی در ارتباطات بین‌المللی به رشته تحریر درآمده و مصوبات و گزارش‌های سازمان ملل درباره آزادی اطلاعات ارائه شده است.
در فصل دوم به مطالعه وسایل و امکانات انتقال و انتشار اطلاعات بین‌المللی پرداخته شده است تا خوانندگان با خبرگزاری‌های بزرگ جهانی، شیوه‌های انتقال و انتشار اخبار خبرگزاری‌ها، پیشینه تاریخی و شرایط و شیوه‌های کار در خبرگزاری‌های بزرگ جهانی بیشتر آشنا شوند. همچنین در این فصل ضمن معرفی مطبوعات جهانی آمریکا؛ فعالیت‌های بنگاه‌های معروف سخن‌پراکنی غربی همچون «رادیو صدای آمریکا» و «رادیو بین‌المللی فرانسه» تشریح شده است. علاوه بر آن، شبکه‌های تلویزیونی تجارتی آمریکا همچون «ان.بی.سی» و «سی.بی.اس» مورد بررسی قرار گرفته است.
فصل سوم با عنوان «جهان سوم در برابر سلطه ارتباطی و اطلاعاتی غرب» در پنج بخش به نابرابری‌های ارتباطی و اطلاعاتی جهانی، نظریه آمریکایی جریان آزاد اطلاعات و چگونگی مقابله آمریکا با کارتل خبری خبرگزاری‌های اروپایی و طرز استفاده از حمایت کشورهای عضو سازمان ملل برای پیشبرد اهداف کشورهای عضو می‌پردازد.
در فصل چهارم با عنوان «جهان سوم و نظم نوین جهانی اطلاعات و ارتباطات» به بازنگری پژوهشگران انتقادگر درباره نابرابری اطلاعات و عدم تعادل اطلاعات پرداخته شده و کوشش‌های ارتباطی جنبش کشورهای غیرمتعهد مورد بررسی قرار گرفته است. مسائل ارتباطی جدید یونسکو در مورد پیشبرد سیاست‌های ملی و ارتباطی، گزارش‌های مقدماتی اعلامیه و برنامه بین‌المللی یونسکو برای توسعه ارتباطات نیز از دیگر مباحث مهم این فصل است.
علاوه بر موارد یاد شده، بخش چهارم این فصل حاوی یک بررسی تکمیلی در مورد یونسکو، غیرمتعهدها و سیاست‌های اطلاعاتی و ارتباطی است. در این بخش مفاهیم مختلف سیاست‌های اطلاعاتی و ارتباطی، اعلامیه مربوط به نقش وسایل ارتباط جمعی در روابط‌بین‌المللی و اقدامات ارتباطی غیرمتعهدها مطرح شده‌اند.
روابط‌عمومی در پایان این گزارش می‌افزاید: کتاب «ارتباطات بین‌المللی» نخستین اثر علمی جامع در زمینه مطالعات ارتباطی در زبان فارسی است که می‌تواند به عنوان مرجعی قابل استناد برای مطالعات دانشجویان، پژوهشگران، حقوقدانان و علاقه‌مندان این حوزه به شمار رود وبه پیشرفت و گسترش این مطالعات در ایران کمک نماید.

کتاب ارتباطات بین المللی

کاظم معتمدنژاد
کاظم معتمدنژاد (زادهٔ اردیبهشت ۱۳۱۳ در مود، خراسان جنوبی – درگذشتهٔ ۱۴ آذر ۱۳۹۲ در تهران) روزنامه‌نگار و حقوق‌دان ایرانی بود.معتمدنژاد به دلیل نقشی که در تدریس آکادمیک علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری در ایران داشت به «پدر علم ارتباطات ایران» شهرت یافته بود.کاظم معتمدنژاد در سال ۱۳۱۳ در روستای مود در استان خراسان جنوبی (۳۶کیلومتری بیرجند مرکز استان) متولد شد. پدرش فرهنگی و مدیر دبیرستان بود و سایر اعضای خانوادهٔ او نیز در مشاغل فرهنگی بوده‌اند. تحصیلات ابتدا...
دسته بندی های کتاب ارتباطات بین المللی