کتاب سه جستار در شاهنامه فردوسی

Jastar
کد کتاب : 87362
شابک : 978-9643315412
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 192
سال انتشار شمسی : 1399
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب سه جستار در شاهنامه فردوسی اثر مظفر احمدی دستگردی

کتاب پیش رو سه جستار است در ابر روایت شاهنامهٔ فردوسی بزرگ. داد و خرد، داستان فرود سیاوش و میانهٔ سالاری و بندگی سه جستار کتاب را تشکیل می‌دهند.
در بررسی اندیشهٔ ایرانیان و نگاهی کوتاه به متون آنان از روزگار کهن، یکی از مفاهیمی که بیشتر به چشم می‌آید، «داد» است. در جستار داد و خرد: داد در ایران باستان، داد در شاهنامه، داد و پادشاهی، خرد و داد و ... بررسی شده‌اند.
داستان فرود، قصهٔ قدرت است و هزار توی پیچ در پیچ آن. بازیگران ماهری می‌طلبد تا در این دهلیز مردافکن بتوانند سر خویش به سلامت به در برند؛ داستان ریشه‌داری که صرفا با لشکرکشی کیخسرو برای خونخواهی پدر و بر سر راه آمدن فرود جوان و مشاور نااهلی چون تخوار با رشک و حسد طوس و ... تعلل خاندان گودرزیان آغاز نمی‌شود. این داستان، سیر دیرینگی‌اش قصهٔ انسان است در پهنهٔ این گیتی به عروس هزار داماد و قصهٔ «قدرت» و خواستن «آز» از پس خواستنی دیگر.
روایت فرود سیاوش با تمام رویدادها و تلخی سرانجام آن، با بازگشت سخن به نامی‌ترین پهلوان حماسه، یعنی رستم پایان می‌پذیرد.
و در جستار آخر منشور حماسهٔ ایرانیان از نگاه جهان پهلوان رستم این‌گونه بیان می‌شود: نگاه و جهان‌بینی ما، جنگ‌طلبی و مبارزه نیست و نیکی دهش، چنین راهی را توصیه نکرده و تکثرگرایی در قدرت و پذیرش دیگری توصیه شده.

کتاب سه جستار در شاهنامه فردوسی

مظفر احمدی دستگردی
مظفر احمدی دستگردی ، متولد ۱۳۴۲ مدیر عامل شرکت تولیدی سهند دور ، رئیس هیئت مدیره شرکت اطلس پمپ سپاهان و عضو هیئت مدیره شرکت پارس ذوب اسپادانا میباشد .ایشان دارای مدرک کارشناسی روانشناسی بالینی و کارشناسی ارشد مدیریت اجرائی ، و دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار از دانشگاه اصفهان هستند .ایشان با مطالعه مستمر در زمینه تاریخ ، فلسفه ، روانشناسی و ادبیات یکی از شاهنامه پژوهانی است که نظریاتشان همواره مورد بحث ، نقد و نظر علاقه مندان این رشته است
دسته بندی های کتاب سه جستار در شاهنامه فردوسی