کتاب درخت زندگی

Tree of Life
  • 15 % تخفیف
    99,500 | 84,575 تومان
  • موجود
  • انتشارات: جیحون جیحون
    نویسنده:
کد کتاب : 92127
مترجم :
شابک : 978-9645150653
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 184
سال انتشار شمسی : 1387
سال انتشار میلادی : 1974
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

اسرار درخت زندگی
Tree of Life
کد کتاب : 92893
مترجم :
شابک : 978-6007575673
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 184
سال انتشار شمسی : 1397
سال انتشار میلادی : 1974
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب درخت زندگی اثر راجر کوک

اهمیت درخت به عنوان نماد زندگی مجدد پس از مرگ نزد بسیاری از فرهنگ‌های باستان تا آنجا پیش می‌رود که آن را جایگاه خداوند یا نیروهای ماوراءالطبیعه و نیز تصویری از ماهیت الهی و در نتیجه مقدس و محترم می‌شمردند و به پرستش آن می‌پرداختند. برای مثال، در مصر باستان، درخت را از زمان جوانه زدن تا هنگام پژمردگی و خشک‌ شدگی همواره به مادرش، زمین، متصل می‌دانستند و شیره‌ بالارونده و مرموز درخت را که از اعماق زمین برمی‌آید و به هنگام بهار دانه و برگ را به وجود می‌آورد، شیره بزرگ خدای‌ بانو یا شهد آسمانی یا اکسیر خدایان می‌نامیدند که به واسطه آن، مردگان به جاودانگی دست می‌یافتند. در یونان قدیم نیز چنین تصور می‌شد که دروآس‌ها، نومفا یا پریانی بودند به شکل زنانی تنومند با بدنی منتهی به تنه درختی ریشه‌دار و تاجی از درخت بلوط که در جنگل‌ها و بیشه‌ها زندگی می‌کردند و زندگیشان مرتبط با درختان بلوط بود. از این رو، نگهبان درختان به شمار می‌آمدند و به کسی که درخت تحت‌الحمایه آنها را تهدید می‌کرد، با تبر ضربه می‌زدند. مردم قرون وسطی نیز بر این باور بودند که درخت منزلگاه پریان است و بنابراین، در نزدیکی هر روستا، یکی از درختانی را که به پریان نسبت می‌دادند، با تاج گل می‌آراستند و دختران به دورش رقص و پایکوبی می‌کردند. در نتیجه، ارتباط اسطوره‌ای خاصی میان خدایان و درختان وجود داشت.
این کتاب پیشینه اساطیری درخت زندگی را توصیف می کند، نمونه هایی از این نقش را در هنر نشان می دهد و معانی نمادین مرتبط با درختان را مورد بحث قرار می دهد.

کتاب درخت زندگی

دسته بندی های کتاب درخت زندگی
قسمت هایی از کتاب درخت زندگی (لذت متن)
درخت با ریشه هایی در خاک، تنه ای عمودی و بالا رونده و شاخ و برگ هایی رو به آسمان، نماد پیوند ویک پارچگی سه قلمروی کیهانی یعنی جهان زیرین است و بنابراین، به صورت ستون کیهان (axis mundi) متصور می شود که در اساطیر و ادیان، همان مرکز جهان یا پیوند میان آسمان و زمین است ودر همه ی فرهنگ های جهان حضور دارد (برای مثال، در عقاید مسیحی آن را صلیب یا ستونی نورانی و نشانه ی الوهیت می دانند. در اساطیر یونان آن را نشانه ی کادوسه ی آپولون و کنایه از شعاع خورشید معنوی می دانند.) از این رو، به اشکال گوناگون در بیشتر مکان های مقدس مانند برج های هرمی شکل ناقوس دار، ستون های کلیسا، مناره های مساجد و معابد پاگودا که همگی به دور محوری مرکزی بنا شده اند، یافت می شود. به همین دلیل، درخت کیهانی با پیوند زمین و آسمان نشانه ی حسرت و دلتنگی برای روزگاری است که زمین و آسمان به هم نزدیک بودند و از این رو، وسیله ای برای دست یابی به گنبد آسمان، دیدار با خدایان و گفتگو با آن ها شمرده می شد.