کتاب رساله لوایح

Lavayeh
ت‍ال‍ی‍ف اب‍وال‍م‍ع‍ال‍ی ع‍ب‍دال‍ل‍ه ب‍ن م‍ح‍م‍دب‍ن ع‍ل‍ی ب‍ن ال‍ح‍س‍ن ب‍ن ع‍ل‍ی ال‍م‍ی‍ا ن‍ج‍ی ال‍ه‍م‍دان‍ی م‍ل‍ق‍ب ب‍ه ع‍ی‍ن ال‍ق‍ض‍اه
کد کتاب : 94549
مترجم :
شابک : 978-9646382954
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 165
سال انتشار شمسی : 1387
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب رساله لوایح اثر عبدالله بن محمد عین القضات همدانی

کتاب « رساله لوایح» " ت‍ال‍ی‍ف اب‍وال‍م‍ع‍ال‍ی ع‍ب‍دال‍ل‍ه ب‍ن م‍ح‍م‍دب‍ن ع‍ل‍ی ب‍ن ال‍ح‍س‍ن ب‍ن ع‍ل‍ی ال‍م‍ی‍ا ن‍ج‍ی ال‍ه‍م‍دان‍ی م‍ل‍ق‍ب ب‍ه ع‍ی‍ن ال‍ق‍ض‍اه " نوشته عبدالله بن محمد عین القضات همدانی توسط نشر منوچهری منتشر شده است.
محقق اثر در مقدمه از دست‎یابی به نسخه منحصربه‎فردی از کتاب سخن گفته است. سپس مشکلات تصحیح آن را مطرح کرده است: «هر چه تفحص گردید کمترین نشانه‌ای از نسخه دیگر این رساله چه در کتابخانه‌های معروف داخله و چه در کتابخانه‌ها و موزه‌های کشورهای خارج به دست نیامد. اینک مدت سه سال به‌قدر همت خویش کوشید تا کلمات لایقرء کتاب را که کاتب از روی عدم فضل به‌طور غیر مقرو رسم کرده و بخصوص در ضبط آیات قرآنی و احادیث نبوی و به‌طورکلی عبارات عربی به‌واسطه عدم آشنایی به آن زبان سهل‌انگاری زیادی به خرج داده بود ضمن کمک گرفتن از سایر آثار مولف تا سرحد امکان تصحیح و تکمیل نموده و رساله را شایسته تقدیم به پیشگاه خداوندان ذوق و ادب بداند.»

رساله لوایح از متون معروف عرفانی است که به اقتدای سوانح شیخ احمد غزالی نوشته شده است. ارادت عین‌القضات همدانی به مولف سوانح و ارتباط آن دو با یکدیگر، وجود نسخه‌ای از لوایح در مجموعه‌ای که تمهیدات عین‌القضات نیز در کنار آن آمده و بعضی عوامل دیگر، موجب شده است که این اثر به نام عین‌القضات شهرت یابد و یک‌‌بار نیز در ایران به نام او به چاپ برسد. این انتساب ناروا به بسیاری از کتاب‌ها و پژوهش‌های ادبی تسری یافته است. از سوی دیگر، در بعضی نوشته‌ها (اعم از فهرست‎ها، تاریخ‎های ادبیات و پژوهش‌های ادبی- عرفانی) جز از عین‌القضات، اشخاص دیگری مولف لوایح معرفی شده‌اند.

کتاب رساله لوایح

دسته بندی های کتاب رساله لوایح