خوان رولفو

خوان رولفو

خوان رولفو، زاده ی 16 می 1917 و درگذشته ی 7 ژانویه ی 1986، نویسنده و عکاس مکزیکی بود. او از مهم ترین نویسندگان آمریکای لاتین به شمار می رود.رولفو در آپلکوی مکزیک در خانواده ای زمین دار به دنیا آمد. حوادث انقلاب مکزیک باعث از بین رفتن زمین های آن ها شد. او در سال های 1926 تا 1929 شاهد خشونت آمیزترین وقایع جنگ مذهبی کاتولیک بود. در سال 1923 وقتی که رولفو شش ساله بود، پدرش و دو تا از عموهایش در جنگ کاتولیکی کشته شدند و در سال 1927 مادرش را نیز از دست داد. رولفو پس از مرگ والدینش مدتی را نزد مادربزرگش در دهکده ی سن گابریل گذراند و در ده سالگی به پرورشگاه سپرده شد و چهار سال در آن جا بود.رولفو در تمام زندگی، کتاب خوانی سیری ناپذیر بود. علاقه ی او به کتاب وقتی هشت ساله بود به صورتی تصادفی بروز کرد؛ در آن زمان به دلیل وضعیت ناخوشایند کلیسا که منجر به شورش های کاتولیکی شده بود، کشیش منطقه تمام کتابخانه ی خود را نزد مادر بزرگ رولفو به امانت گذاشت و او تمام کتاب های آن کتابخانه را مطالعه کرد.رولفو در 16 سالگی قصد ثبت نام در دانشگاه گوادالاخا را داشت که به دلیل اعتصاب طولانی دانشجویان، موفق به ثبت نام نشد. او سپس به مکزیکوسیتی رفت و در همان جا ماندگار شد.رولفو در سال های پایانی زندگی به سرطان ریه مبتلا شد و در 7 ژانویه ی 1986 به علت حمله ی قلبی درگذشت.
جایزه ی استوریاس
برنده جایزه ی استوریاس در سال 1983

کتاب های خوان رولفو

Pedro Páramo


دشت سوزان


پدرو پارامو


خروس طلایی و نوشته های دیگر


بیشتر بخوانید

ژانر فانتزی، پرورشگاه تخیل و خلاقیت

زمانی در تاریخ بشر، تمامی آثار ادبی به نوعی فانتزی به حساب می آمدند. اما چه زمانی روایت داستان های فانتزی از ترس از ناشناخته ها فاصله گرفت و به عاملی تأثیرگذار برای بهبود زندگی انسان تبدیل شد؟

اعتیاد ما به ادبیات داستانی: چرا انسان به داستان ها نیاز دارد؟

به هر طرف نگاه کنید، با داستان ها روبه رو می شوید. از گذشته های خیلی دور که اجداد ما دور آتش می نشستند و داستان تعریف می کردند تا به امروز که شبکه های تلویزیونی، سریال های محبوبی تولید می کنند

6 دلیل برای خواندن داستان های کوتاه

ضرباهنگ سریع، طرح داستانیِ یک وجهی، و وجود ایجاز از ویژگی های «داستان های کوتاه» هستند

سورئالیسم: دنیای دیوانگان

سورئالیسم را بیشتر با هنرهای تجسمی می شناسند اما در واقع، این جنبش نه تنها در هنرهای تجسمی، بلکه در ادبیات ریشه دارد.