رابرت چارلز زینر

رابرت چارلز زینر

رابرت چارلز زنر(Robert Charles Zaehner) (زادهٔ ۸ آوریل ۱۹۱۳ – مرگ ۲۴ نوامبر ۱۹۷۴) متخصص و پژوهشگر ادیان شرقی بریتانیایی بود. او همچنین یک افسر عضو سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا بود و در دهه ۱۹۵۰ میلادی در ایران در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نقش داشت. زنر که سویسی‌تبار بود زبان‌هایی چون پارسی، یونانی، لاتین و اوستایی را آموخته‌بود. او که پهلوی هم می‌دانست بر روی جستار زروان کار کرده‌بود. زنر در آینده برای مطالعهٔ متن‌های هندو سانسکریت را فراگرفت و نیز برای درک با بوداگرایی و اسلام زبان پالی و عربی را آموخت.
او در ۱۹۴۳ و در گیرودار جنگ جهانی دوم افسر سازمان ام آی ۶ بریتانیا در سفارت این کشور در تهران بود. او که به لهجه‌های بومی ایرانی آشنایی داشت در هنگام رساندن تدارکات به روسیه از راه‌آهن ایران می‌کوشید تا جلوی خرابکاری آلمان‌ها یا هوادارانشان در ایران را برای نگهداشتن این یاری‌رسانی بگیرد. او تا ۱۹۴۷ به بازی نقش دیپلماتیک در ایران پرداخت.
در بازگشت به انگلستان به پژوهش‌های پیشین خود پرداخت ولی همچنان کارمند ام‌آی ۶ ماند. در ۱۹۴۹ در جزیره مالت به آموزش نیروهای ضدکمونیستی پرداخت. در ۱۹۵۰ آموزندهٔ ادبیات فارسی در دانشگاه آکسفورد گردید. در ۱۹۵۱ هم در پی مأموریتی سفری کوتاه به ایران داشت. مأموریت او به رویدادهای نهضت ملی شدن صنعت نفت به رهبری محمد مصدق بازمی‌گشت. او پس از این مأموریت به بریتانیا بازگشت و پژوهش‌های پیشینش را از سرگرفت.

کتاب های رابرت چارلز زینر