ادیث نزبیت

ادیث نزبیت

ادیث نزبیت بلاند (Edith Nesbit Bland) (زادهٔ ۱۵ اوت ۱۸۵۸ در لندن بزرگ – درگذشتهٔ ۴ مه ۱۹۲۴ در کنت) نویسندهٔ انگلیسی قرن نوزدهمی آثار کودکان و نوجوانان و خالق آثاری مانند «بچه‌های راه‌آهن» و «ماجرای جویندگان گنج» و یکی از پیشگامان ادبیات مدرن کودکان و نوجوانان بود. ادیت نسبیت در ۱۵ اوت ۱۸۵۸ در لندن به دنیا آمد. وقتی ۴ ساله بود پدرش را از دست داد. کودکی او همراه ۵ خواهر و برادر تنی و ناتنی‌اش سپری شد. او در دوران کودکی و نوجوانی همراه با خانواده مدت‌ها در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و اسپانیا زندگی کرد و سرانجام هنگامی که ۱۷ ساله بود دوباره به لندن بازگشت و در سن ۱۸ سالگی با هیوبرت بلاند ازدواج کرد.
در نهایت ادیت نسبیت در ۴ مهٔ ۱۹۲۴ و در ۶۶ سالگی از دنیا رفت.
ادیت نسبیت نوشتن را از نوجوانی آغاز کرد و پس از ازدواجش به دلیل مشکلات مالی سعی کرد از طریق نوشتن درآمدی به دست آورد. به همین دلیل مدتی در مطبوعات بزرگسالان مقاله نوشت و بعدها به نگارش کتاب برای کودکان و نوجوانان روی آورد.
«ماجرای جویندگان گنج» نخستین اثر نسبیت بود که در سال ۱۸۹۹ منتشر شد. او در طول زندگی‌اش نزدیک به ۴۰ کتاب کودک و نوجوان نوشت و به دلیل استفاده از عنصر تخیل و واردکردن مفاهیمی مانند فقر به داستان‌های کودک و نوجوان، به عنوان یکی از پیشگامان ادبیات کودک و نوجوان شناخته می‌شود.
از مهم‌ترین آثار نسبیت می‌توان به «بچه‌های راه‌آهن» و «ماجرای جویندگان گنج» اشاره کرد.

کتاب های ادیث نزبیت

جن شنی و آرزوهای پر دردسر


بچه های راه آهن


قصر افسون شده


بیشتر بخوانید

چگونگی خلق «شخصیت های کودک» در داستان ها

در این مطلب می خواهیم درباره ی چگونگی به تصویر کشیدن «شخصیت های کودک» در داستان ها صحبت کنیم و درک بهتری را از ویژگی های آن ها به دست آوریم.

ژانر فانتزی، پرورشگاه تخیل و خلاقیت

زمانی در تاریخ بشر، تمامی آثار ادبی به نوعی فانتزی به حساب می آمدند. اما چه زمانی روایت داستان های فانتزی از ترس از ناشناخته ها فاصله گرفت و به عاملی تأثیرگذار برای بهبود زندگی انسان تبدیل شد؟