جهانگیر هدایت

جهانگیر هدایت

جهانگیر هدایت نویسنده ایرانی، و مدیر «بنیاد صادق هدایت» است که به گردآوری و نشر کارهای صادق هدایت می‌پردازد. جهانگیر هدایت متولد ۴ بهمن ۱۳۱۸ مطابق با ۲۴ ژانویه ۱۹۴۰ در تهران است. او از اعضاء خاندان هدایت است. وی فرزند سرلشکر عیسی هدایت و فرخنده خانم هدایت می‌باشد. پدرش پسر هدایت قلی خان اعتضادالملک و مادرش دختر غلامرضا خان مخبرالدوله است که همگی از تبار رضا قلی خان هدایت از ادبا و رجل سیاسی عهد قاجار در قرن ۱۳ هستند که منشأ خدمات فرهنگی و از روسای مدرسهٔ دارالفنون بوده است. جهانگیر هدایت برادرزاده صادق هدایت نویسنده نامدار ایران است.
وی تحصیلات دبستان را در تهران و اصفهان گذراند. دیپلم دبیرستان را از دبیرستان البرز تهران اخذ کرد و پس از آن در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه تهران به اخذ دانشنامه کارشناسی نائل شد. پس از چند سالی کار در اداره بهداشت برای تحصیل به دانشگاه آمریکایی بیروت اعزام شد و موفق شد دانشنامه فوق لیسانس در رشته آموزش بهداشت عمومی را کسب کند.
پس از مراجعت به ایران از اداره بهداشت به سازمان برنامه و بودجه انتقال پیدا کرد. در همین ایام موفق شد در رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران مدرک فوق لیسانس را تحصیل کند. در ایام خدمت به دانشگاه ساسکس در انگلیس نیز اعزام شد که دوره مدیریت را در این دانشگاه گذرانید. او بیشتر سنوات خدمت خود را در سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار ایران سپری کرد و بازنشسته مرکز آمار ایران است.

کتاب های جهانگیر هدایت