زکریا تامر

زکریا تامر

زکریا تامر (زاده ۲ ژانویه ۱۹۳۱ در دمشق، سوریه) استاد برجسته داستان کوتاه عربی است.
او یکی از نویسندگان داستان کوتاه و مهم در جهان عرب است و یکی از نویسندگان اصلی داستان کودکان عرب است. او همچنین برای کودکان داستان می‌نویسد و به عنوان یک روزنامه‌نگار آزاد کار می‌کند و ستون‌های طنز را در روزنامه‌ها می‌نویسد.
آثار داستان کوتاهش، اغلب یادآور قصه‌ها است، و شهرت آنها به واسطه پیچیدگی در عین ساده بودن است. آنها اغلب یک لبه تیز دارند و اغلب تمی سوررئالیستی علیه ستم و استثمار سیاسی یا اجتماعی دارند. بسیاری از داستان‌های زکریا تامر با بی عدالتی افراد به یکدیگر، ستم فقرا توسط ثروتمندان است. مشکلات سیاسی و اجتماعی کشور خود، سوریه و جهان عرب، در داستان‌هایش منعکس می‌شود.
اولین داستان او در سال ۱۹۵۷ منتشر شد. از آن به بعد او ۱۱ مجموعه داستان کوتاه، دو مجموعه طنز و کتاب‌های متعدد کودکان منتشر کرده‌است. آثار او به بسیاری از زبانها ترجمه شده‌است. دو مجموعه به زبان انگلیسی (ببرهای روز دهم ترجمه شده توسط دنیس جانسون دیویس، Quartet 1985) و زانوان شکسته که در ژوئن ۲۰۰۸ منتشر شده‌است. در ایران و به زبان فارسی هم آثاری از ترجمه شده‌است. مانند بهار خاکستری، پندهای ناشنیده و رعد که هر سه توسط غلامرضا امامی به فارسی ترجمه شده‌اند. وی توانست در سال ۲۰۰۹، جایزه ادبیات بین‌المللی مونترال Blue Metropolis را از آن خود کند.

کتاب های زکریا تامر

بهار خاکستری


رعد


جوجه تیغی