جکی جان

جکی جان

چان کُونگ سانگ (زاده ۷ آوریل ۱۹۵۴ در هنگ کنگ) مشهور به جکی چان؛ رزمی‌کار حرفه‌ای در رشته‌های هاپکیدو و ووشو، هنرپیشه، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس، بدل‌کار، خواننده و صداپیشه اهل چین است. او بخاطر ایفای نقش در فیلم‌های کمدی-اکشن مشهور است. «جکی چان» بازیگر معروف فیلم‌های اکشن در سال ۱۹۵۴ در هنگ کنگ به‌دنیا آمد. پدرش «چارلز چان» و مادرش «لی‌لی چان» در سفارت فرانسه درهنگ‌کنگ کار می‌کردند.
نام جکی چان از زمانی بر روی او گذاشته شد؛ که او در استرالیا کار می‌کرد و مردم و صاحب کار او را جکی صدا می‌زدند.
وضعیت مالی خانواده چان آن‌قدر نامناسب بود که آنان می‌خواستند جکی پنج ساله را در برابر هزار و پانصد دلار به یک دکتر انگلیسی بفروشند، اما از کارشان منصرف شدند و تصمیم گرفتند برای یافتن کار بهتر به استرالیا مهاجرت کنند. اما جکی را در سن هفت سالگی به یک پانسیون در هنگ‌کنگ فرستادند.
جکی از هفت سالگی به مدت ده سال، یعنی تا سال ۱۹۷۱ نزد استادی به‌نام «یوشان یوان» عملیات آکروبات، کونگ‌فو، اپرای چینی، پانتومیم و آواز را آموخت. ۸ ساله بود که در فیلم «هفت شانس کوچولو» نقش کوتاهی را بازی کرد. سپس به‌عنوان بازیگر خردسال در فیلم‌های موزیکال هنگ کنگی فعالیت داشت. او در خیابان مشاهیر آمریکا و خیابانی در هنگ کنگ دارای ستاره است. جکی چان به ۱۱ زبان ازجمله: اسپانیایی، انگلیسی، فرانسوی، ژاپنی، روسی و آلمانی تسلط کامل دارد.

کتاب های جکی جان

هرگز بزرگ نشو!