عبدالعزیز سالم

عبدالعزیز سالم

عبدالعزیز سالم (1928-2003م)، مورخ معاصر مصر و صاحب کتب بسیاری در تاریخ عرب و اندلس، از جمله «قرطبة حاضرة الخلافة الأموية بالأندلس» می باشد. عبدالعزیز، تحصیلات را در زادگاهش آغاز نمود و پس اخذ مدرک دیپلمش به دانشکده ادبیات دانشگاه اسکندریه ملحق شد و در سال 1950، موفق به اخذ مدرک لیسانس گشت. برخی از اساتید او در این مقطع عبارتند از: عبدالحمید بک العبادی، جمال‌الدین شیال، عزیز سوریال عطیه و...
او سپس به اسپانیا رفت و در سال 1952م، موفق به اخذ مدرک دیپلم در رشته باستان‌شناسی اسلامی از دانشکده معماری دانشگاه مادرید ‌شد. توریس بلباس یکی از اساتید او در این دوره بود که عبدالعزیز سالم بیشترین استفاده را از ایشان برد.
ایشان در سال 1957م، از دانشگاه سوربن مدرک دکترایش را گرفت و پس از بازگشت، از سال 1958 تا 1959م، با حمایت دکتر سیده اسماعیل کاشف به‌عنوان استاد تاریخ اسلامی در دانشکده بنات دانشگاه عین الشمس مشغول به کار شد. سپس به دانشکده ادبیات دانشگاه اسکندریه رفت و تا پایان عمرش در آنجا ماند.
او در سال 1981م، رئیس گروه تاریخ و آثار اسلامی شد و پس‌ از آن به دانشگاه بیروت رفت و به‌عنوان استاد مدعو در بسیاری از دانشگاه‌های عربی و غیر عربی کار کرد.

کتاب های عبدالعزیز سالم