نجیب محفوظ

نجیب محفوظ

نجیب محفوظ، زاده ی 11 دسامبر 1911 و درگذشته ی 30 آگوست 2006، نویسنده و نمایشنامه نویس مصری و برنده ی جایزه نوبل ادبیات در سال 1988 بود. محفوظ در یکی از محلات قاهره به نام جمیلیه به دنیا آمد. او که فرزند یک کارمند دولتی بود، از سال 1934 تا زمان بازنشستگی اش در سال 1971 در قسمت فرهنگی خدمات کشوری مصر کار کرد. محفوظ ابتدا در وزارت موقوفات به کار پرداخت و سپس رئیس بنیاد حمایت از سینما و در دوران پایان کارمندی، مشاور وزیر فرهنگ شد. او در طول دوران حرفه ای خود، 30 کتاب داستانی نوشت.محفوظ در آثار خود، دیدگاه های منتقدانه ای را از رژیم سلطنتی قدیمی مصر، استعمار انگلیس و مصر کنونی بیان می کرد. تعداد زیادی از رمان های برجسته ی او، در مورد مسائلی اجتماعی از قبیل مشکلات زنان و زندانیان سیاسی است.محفوظ تا روز درگذشتش، سالخورده ترین برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات و مسن ترین برنده ی جایزه ی نوبل پس از برتراند راسل و هالدور لاکسنس بود. نجیب محفوظ در جولای سال 2006 پس از یک عمل جراحی ناموفق بر روی سرش، تحت مراقبت های ویژه ی پزشکی بود و عاقبت در 30 آگوست سال 2006 درگذشت.
جایزه نوبل ادبیات
برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1988

:: نجیب محفوظ از طریق آثاری با ریزبینی موشکافانه، واقع گرایی بی پرده و ابهامی احساس برانگیز، هنر رواییِ عربی ای خلق کرده که برای همه ی انسان ها مفید و کاربردی است. ::

کتاب های نجیب محفوظ

دزد و سگ ها


شبه شرح حال


ندایی از جهان دیگر


عشق زیر باران


قصرالشوق


شبگرد


یک بعدازظهر 60 سالگی


هزار و یک شب


ندای درون


ساعتی مانده به پایان زمان


سکریه


کافه کرنک


گدا


خاکستر


آسمان هفتم


در خان الخلیلی اتفاق افتاد


جنایت


شادی های گنبد


از قصر تا قصر


نجوای ستارگان


میراث و مرگ و زندگی با اوست


خانه ی بدنام


فلفل


زیر سایبان


آخن آتن


ساحر کاسه را دزدید


وراجی روی نیل


حضرت والا


میرامار


در برابر تخت


راه


حکایت های محله ما


خواب


موعظه شیطان


بیشتر بخوانید

برترین نویسندگان در «ادبیات آفریقا»

در این مطلب می خواهیم مروری کوتاه بر برجسته ترین نویسندگان در «ادبیات آفریقا» داشته باشیم

ژانر فانتزی، پرورشگاه تخیل و خلاقیت

زمانی در تاریخ بشر، تمامی آثار ادبی به نوعی فانتزی به حساب می آمدند. اما چه زمانی روایت داستان های فانتزی از ترس از ناشناخته ها فاصله گرفت و به عاملی تأثیرگذار برای بهبود زندگی انسان تبدیل شد؟

جهانی نو با پیوند ژانرهای علمی تخیلی و فانتزی

چه اتفاقی می افتد وقتی دو ژانر علمی تخیلی و فانتزی، و انتظارات متفاوتی که از آن ها داریم، در تار و پود یکدیگر تنیده شوند؟

6 دلیل برای خواندن داستان های کوتاه

ضرباهنگ سریع، طرح داستانیِ یک وجهی، و وجود ایجاز از ویژگی های «داستان های کوتاه» هستند

آینه ی تمام نمای زندگی بشر در ادبیات تاریخی

می توان گفت که هدف اصلی این ژانر، «زندگی بخشیدن به تاریخ» از طریق ساختن داستان هایی درباره ی گذشته یا یک دوره ی تاریخی خاص است.