رابرت هاگن

رابرت هاگن

رابرت (باب) آرتور هاگن (26 ژوئن 1942 - 6 ژانویه 2013) یک اقتصاددان مالی و پیشگام در زمینه سرمایه گذاری کمی و سرمایه گذاری با نوسان کم بود. او رئیس Haugen Custom Financial Systems بود و همچنین در سطح جهانی مشاوره و سخنرانی کرد. در حالی که او در زمینه‌های بیمه، املاک و سرمایه‌گذاری‌های سهام مشارکت داشته است، احتمالاً به عنوان منتقد سرسخت فرضیه بازار کارآمد و مدل قیمت‌گذاری دارایی سرمایه (CAPM) شناخته می‌شود. او با استاد سابق خود، A. James Heins، در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 کشف کرد که برخلاف نظریه رایج، سهام کم ریسک در واقع بازدهی بالاتری تولید می کنند. مقاله به دست آمده به او لقب غیر رسمی "پدر سرمایه گذاری با نوسان کم" را به او داد. او همچنین مخترع مدل ضریب بازگشت مورد انتظار بود. او در مورد شواهدی که از ناکارآمدی بازار حمایت می‌کنند سخن گفت و ناهنجاری‌های کم نوسان و سایر عوامل کمی مانند ارزش و حرکت را مستند کرد.
در طول بخش آکادمیک حرفه‌اش، کرسی‌های استادی در دانشگاه ویسکانسین، دانشگاه ایلینویز و دانشگاه کالیفرنیا داشت. بر اساس مقالات منتشر شده در مجلات برتر دانشگاهی در اقتصاد مالی، هاگن به عنوان هفدهمین محقق پرکار در امور مالی رتبه بندی شده است. خواندن New Finance برای آزمون Chartered Financial Analyst (CFA) الزامی بود.
هاوگن مدرک B.S. (1965؛ magna cum laude)، M.S. (1966) و Ph.D. در اقتصاد مالی (1968) از دانشگاه ایلینویز در Champaign-Urbana.

کتاب های رابرت هاگن