هارالد فریش

هارالد فریش

هارالد فریش (متولد 10 فوریه 1943 در Zwickau، آلمان) یک فیزیکدان نظری آلمانی است که به دلیل مشارکت در نظریه کوارک ها، توسعه کرومودینامیک کوانتومی و یکپارچگی بزرگ مدل استاندارد فیزیک ذرات شهرت دارد. پس از اتمام تحصیلات خود در Zwickau در سال 1961، او به سربازی از Nationale Volksarmee از GDR تبدیل شد. او از سال 1963 تا 1968 در لایپزیگ در رشته فیزیک تحصیل کرد. پس از فرار به آلمان غربی، تحصیلات خود را در مونیخ ادامه داد و در آنجا دکترای خود را زیر نظر هاینریش میتر به پایان رساند. 
در سال 1970 فریتز از مرکز فیزیک آسپن بازدید کرد و در آنجا با موری گل مان ملاقات کرد. آنها ابتدا در آسپن و سپس در مؤسسه فناوری کالیفرنیا شروع به همکاری کردند. در سال 1971 آنها مفهوم عدد کوانتومی بار رنگی را معرفی کردند که به آنها اجازه داد تا با همکاری ویلیام باردین میزان فروپاشی پیون ها را توضیح دهند. در پاییز 1971 فریتز و گل مان به ژنو در سوئیس نقل مکان کردند و در آنجا با هم در سرن کار کردند. آنها یک نظریه سنج برای برهمکنش قوی ارائه کردند که اکنون کوانتوم کرومودینامیک نامیده می شود. در سپتامبر 1972 آنها به Caltech نقل مکان کردند. در سال 1975 فریتز مقاله ای را به همراه پیتر مینکوفسکی منتشر کرد که در آن گروه تقارن SO(10) را به عنوان تقارن نظریه یکپارچه بزرگ که به یک نظریه استاندارد تبدیل شده است، پیشنهاد کردند. در سال 1976 فریتزش به سرن نقل مکان کرد. فریتز پس از یک سال کار در دانشگاه ووپرتال و دانشگاه برن، در سال 1980 استاد دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ شد.
فریتز همچنین روی "مدل های ترکیبی" لپتون ها و کوارک ها، ماتریس جرم کوارک ها و لپتون ها، واپاشی ضعیف کوارک های سنگین، کیهان شناسی و ثابت های بنیادی فیزیک کار کرد. او در سال 2008 بازنشسته شد.
در سال 1971 فریتز با بریژیت گورالسکی ازدواج کرد. آنها دو بچه دارند.

کتاب های هارالد فریش

فرار از لایپزیگ