ایکوجیرو نوناکا

ایکوجیرو نوناکا

ایکوجیرو نوناکا (زاده 10 مه 1935) نظریه‌پرداز سازمانی ژاپنی و استاد بازنشسته در دانشکده تحصیلات تکمیلی استراتژی شرکت‌های بین‌المللی دانشگاه هیتوتسوباشی است که بیشتر به خاطر مطالعه‌اش در زمینه مدیریت دانش شناخته می‌شود. نوناکا در سال 1935 در توکیو به دنیا آمد و در کودکی شکست ژاپن از غرب در طول جنگ جهانی دوم را سپری کرد. روحیه ناسیونالیستی او او را به این باور رساند که برای جلوگیری از تحقیر بیشتر، ژاپن باید مهارت های فنی و سازمانی خود را تطبیق دهد. در سال 1958 نوناکا مدرک B.S. در علوم سیاسی دانشگاه واسدا.
پس از فارغ التحصیلی نوناکا شغلی را در فوجی الکتریک پذیرفت و در آنجا یک برنامه مدیریتی را آغاز کرد. این برنامه درسی در دهه 1960 همراه با مدرسه بازرگانی دانشگاه کیو توسعه یافت و به شرکت‌های سراسر ژاپن ارائه شد. در سال 1967 نوناکا به ایالات متحده نقل مکان کرد و در سال 1968 مدرک MBA و در سال 1972 دکترای مدیریت بازرگانی را در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی دریافت کرد.
نوناکا اولین محقق برجسته دراکر در مدرسه و موسسه دراکر، دانشگاه فارغ التحصیل کلرمونت بود. دانش پژوه برجسته زیراکس، مؤسسه مدیریت، نوآوری و سازمان، UC Berkeley. پس از بازگشت به ژاپن، او در دانشکده تحصیلات تکمیلی استراتژی شرکت های بین المللی دانشگاه هیتوتسوباشی استاد شد.

کتاب های ایکوجیرو نوناکا

مدیریت جریان