بیل کلینتون

بیل کلینتون

ویلیام جفرسون «بیل» کلینتون (William Jefferson Clinton) با نام اصلی ویلیام جفرسون بلایت سوم (William Jefferson Blythe III) (زاده ۱۹ اوت ۱۹۴۶) چهل و دومین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ بود. او که عضو حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا است پیش از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا به مدت ۱۲ سال فرماندار پنجاهم و پنجاه‌ودوم ایالات جنوبی آرکانزاس را بر عهده داشت. او پس از تئودور روزولت و جان اف. کندی جوانترین شخصی است که به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا خدمت کرده‌است.
کلینتون سیاست‌مدار نئودموکراتی است که مسئول اصلی فلسفه حکومتی «راه سوم (سیاست)» است که دو دورهٔ ریاست‌جمهوری وی از مصداق‌های این فلسفه به حساب می‌آیند. کلینتون رئیس‌جمهور دورانی بود که طولانی‌ترین دوره رشد اقتصادی در حال صلح به‌شمار می‌آمد که بودجهٔ میزان و مازاد کلی را دربرداشت. در دورهٔ اول ریاست‌جمهوری وی، قانون‌گذاری‌ها و سیاست‌های اقتصادی بسیاری دیده شد. دورهٔ دوم ریاست‌جمهوری وی بیشتر تحت تأثیر رسوایی جنسی بیل کلینتون بود. وی نهایتاً توسط مجلس سنای ایالات متحده آمریکا تبرئه شد و در دفتر ریاست‌جمهوری برای تکمیل دوره ریاست‌جمهوری‌اش باقی‌ماند. از دیگر حوادث دورهٔ دوم ریاست‌جمهوری کلینتون جنگ کوزوو بود.
کلینتون در حالی کاخ سفید را ترک می‌کرد که مردم توسط نظرسنجی‌ها اخلاق و رفتار وی را زیر سؤال برده بودند. هر چند، وی رضایت ۶۵ درصد را به دست آورده بود که بالاترین میزان در بین روسای جمهور پس از جنگ جهانی دوم بود. پس از ترک دفتر ریاست‌جمهوری، کلینتون در امور سخنرانی عمومی و فعالیت‌های انسانی مشغول شد. وی نهاد ویلیام کلینتون را تأسیس کرد تا تبلیغ و پرداختن به مسائل جهانی از جمله رفتار و جلوگیری از بیماری ایدز و گرم شدن زمین را دنبال کند. در سال ۲۰۰۴ وی زندگی‌نامهٔ خود را با نام «زندگی من» را منتشر کرد. همسر وی هیلاری رودهام کلینتون در سال ۲۰۰۰ به عنوان سناتور ایالت نیویورک انتخاب شد. کلینتون پایه‌گذار بنیاد کلینتون است و ریاست آن را بر عهده دارد.

کتاب های بیل کلینتون

رئیس جمهور گمشده


بخشش