آلکی زی

آلکی زی

الکی زی (زاده ۱۵ دسامبر ۱۹۲۵ – درگذشته ۲۷ فوریه ۲۰۲۰) یک رمان‌نویس یونانی و نویسنده کودکان بود. زی در آتن به دنیا آمد. او در دانشکده فلسفه دانشگاه آتن، مدرسه درام Odeion آتن و در بخش فیلمنامه نویسی موسسه سینمایی مسکو تحصیل کرد. از سال 1954 تا 1964 به عنوان پناهنده سیاسی در اتحاد جماهیر شوروی زندگی کرد. در سال 1964 او و خانواده اش به یونان بازگشتند، اما همه آنها با به دست گرفتن قدرت در سال 1967 دوباره آنجا را ترک کردند. آن زمان او در پاریس ماند و تنها پس از سقوط دیکتاتوری بازگشت.
الکی زی خیلی جوان نویسندگی را آغاز کرد. در سالهای ابتدایی تحصیل در دبیرستان شروع به نوشتن نمایشنامه برای تئاتر عروسکی کرد. اولین رمان او، ببر در ویترین مغازه (با نام مستعار گربه وحشی زیر شیشه)، (1963) از دوران کودکی او در ساموس الهام گرفته شد و نیمه اتوبیوگرافیک است. پس از آن یک سری کتاب برای کودکان و در سال 1987 اولین رمان او برای بزرگسالان، نامزد آشیل، منتشر شد. کتاب های او به زبان های متعدد ترجمه شده است.
رمان نوجوان او کنستانتینا و عنکبوت‌هایش (با نام مستعار وب تینا) برنده جایزه یونانی IBBY برای بهترین کتاب برای کودکان بزرگتر شد و الکی زی به عنوان نامزد جایزه هانس کریستین اندرسن در سال 2004 برای نوشتن و جایزه یادبود آسترید لیندگرن برای ادبیات نامزد شد. جایزه Mildred L. Batchelder برای ترجمه به انگلیسی و انتشار آثار Wildcat Under Glass (1970)، جنگ پتروس (1974) و The Sound of the Dragon's Feet (1980) به انگلیسی اعطا شد.

کتاب های آلکی زی

جنگ پتروس