مرید برغوثی

مرید برغوثی

مرید برغوثی (عربی: مريد البرغوثي؛ زادهٔ ۸ ژوئیهٔ ۱۹۴۴ - درگذشتهٔ ۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۱) شاعر اهل فلسطین و برندهٔ جوایزی همچون مدال ادبی نجیب محفوظ بود. برغوثی در 8 ژوئیه 1944 در دیر غسانه، در نزدیکی رام الله، در کرانه باختری به دنیا آمد. او ادبیات انگلیسی را در دانشگاه قاهره خواند و در سال 1967 فارغ التحصیل شد، اگرچه در سال 1977 از مصر تبعید شد.
قرارداد اسلو سرانجام به برغوثی اجازه بازگشت به کرانه باختری را داد و در سال 1996 پس از 30 سال تبعید به رام الله بازگشت. این رویداد الهام‌بخش رمان زندگی‌نامه‌ای «رایتو رام‌الله» (رام‌الله را دیدم)، منتشر شده توسط دارالهلال (قاهره، 1997) بود که در همان سال مدال نجیب محفوظ را برای ادبیات به ارمغان آورد. در ادامه، I Was Born There, I Was Born Here زمانی نوشته شد که او و پسرش تمیم از شهر بازدید کردند.
برغوتی در گفت‌وگو با مایا جگی در گاردین گفت: "من از درختان یاد می‌گیرم. همان‌طور که بسیاری از میوه‌ها قبل از رسیدن می‌ریزند، وقتی شعری می‌نویسم با ظلم سالمی با آن رفتار می‌کنم و برای مراقبت از آن تصاویر را حذف می‌کنم. از حق ها."
برغوثی با رادو عاشور رمان نویس ازدواج کرد و از او صاحب پسری به نام تمیم برغوطی شاعر شد. او در 14 فوریه 2021 در سن 76 سالگی در امان درگذشت.

کتاب های مرید برغوثی

بازگشت به رام الله