علی اصغر بشیر هروی

علی اصغر بشیر هروی

علی‌اصغر بشیر هروی (زاده ۱۲۹۸ خورشیدی - درگذشته ۱ قوس (آذر) ۱۳۶۰) آزادیخواه، نویسنده، شاعر، فقیه، ادیب، مورخ و منجم اهل افغانستان بود.

علی‌اصغر بشیر هروی در کابل متولد و در کودکی با پدرش به هرات مهاجرت کرد و در آن ولایت برخی علوم متداوله، علوم وفنون ادبیات فارسی و زبان عربی را فرا گرفت. بشیر در جوانی عضویت کلوپ ادبی هرات را حاصل نمود و در عین زمان به فعالیت‌های سیاسی نیز اشتغال می‌ورزید. او کارهای ادبی و نویسندگی را با مجله ادبی هرات و روزنامه اتفاق اسلام ادامه می‌داد و کارهای اداری را ابتدا با اداره ارزاق وقت و دوایر دولتی و بعداً با شرکت‌های تجارتی خصوصی به پیش می‌برد.

بشیر عمر خویش را وقف مطالعات و پژوهشهای ادبی و فرهنگی ساخت و با نگارش کتب ورساله‌ها و مقالات فراوان ادبی و عرفانی، پژوهش‌های تاریخی و استخراج‌های دقیق نجومی سهمش را در روند باروری و گسترش فرهنگ وادب کشورش بجا آورد و وجیبه خود را در برابر مشتاقان ادب و فرهنگ سرزمینش به نیکوترین وجه ادا کرد.

استادبشیر در اول قوس (آذر) ۱۳۶۰ به سن ۶۲ سالگی در حالیکه افغانستان در اشغال قوای شوروی بود در تهران درگذشت و یک روز بعد در مشهد دفن گردید.

کتاب های علی اصغر بشیر هروی