رومن روسدولسکی

رومن روسدولسکی

رومن اوسیپوویچ روسدولسکی (لمبرگ، 19 ژوئیه 1898 - دیترویت، 20 اکتبر 1967) یک محقق، تاریخ‌دان و سیاست‌دان برجسته مارکسی اوکراینی بود. کتاب رودولسکی به نام «ساخت سرمایه مارکس» به متنی اساسی در کشف مجدد نقد مارکس از اقتصاد سیاسی تبدیل شد.و همچنین دانشمندان بعدی مانند مویشه پوستون را تحت تأثیر قرار داد.

رومن رزدولسکی در لمبرگ (Lviv) در گالیسیا، در آن زمان در امپراتوری اتریش-مجارستان، اکنون در اوکراین به دنیا آمد و در دیترویت، MI (ایالات متحده آمریکا) درگذشت. پدر روسدولسکی، اوسیپ روسدولسکی، الهی‌دان، فیلولوژیست، مردم‌نگار و مترجم اوکرائینی بود. عموی رومن آهنگساز اوکراینی دانیلو رزدولسکی بود. پدربزرگ و مادربزرگ رومن هر دو کشیش کلیسای کاتولیک یونان و حامیان مشهور استقلال ملت اوکراین بودند. ایوان فرانکو یک دوست خانوادگی بود.

روزدولسکی در جوانی یکی از اعضای حلقه سوسیالیست دراهومانوف اوکراین بود. او در سال 1915 به ارتش امپراتوری فراخوانده شد و در سال 1917 مجله کلیچی را به همراه رومن توریانسکی ویرایش کرد. او بنیانگذار سوسیال دموکراسی انقلابی بین المللی (IRSD) بود و در پراگ حقوق خواند. در طول جنگ جهانی اول او گروه ضد نظامی "Internationale Revolutionäre Sozialistische Jugend Galiziens" (جوانان سوسیالیست انقلابی بین المللی گالیزیا) را تأسیس کرد. او به عضویت کمیته مرکزی حزب کمونیست گالیسیا شرقی، به نمایندگی از سازمان مهاجر 1921-1924 آن و یکی از روزنامه‌نگاران برجسته جناح Vasylkivtsi از کمونیست‌های اوکراین شد. در سال 1925، او از محکوم کردن تروتسکی و اپوزیسیون چپ او خودداری کرد و بعداً، در پایان دهه 1920، از حزب کمونیست اخراج شد.

کتاب های رومن روسدولسکی