محمدعلی سدیدالسلطنه

محمدعلی سدیدالسلطنه

محمدعلی مینابی بندرعباسی (زادهٔ ۱۴ شهریور ۱۲۵۳ در بغداد، درگذشتهٔ ۱۴ مرداد ۱۳۲۰ در بندرعباس)، ملقب به سدیدالسلطنه و متخلص به عاری و معروف به سدیدالسلطنهٔ کبابی، شاعر، نویسنده و مورخ ایرانی اهل بندرعباس در سال‌های آخر دورهٔ قاجار و آغاز دورهٔ پهلوی بود.
محمدعلی بندرعباسی، هنگامی که پدرش نمایندگی ایران در بغداد را بر عهده داشت در سال ۱۲۵۳ خورشیدی (۱۲۹۱ ق) در بغداد زاده شد. پدرش حاج احمدخان سرتیپ معروف به حاج احمدخان کبابی از رجال عصر قاجار بود. وی پس از تحصیلات مقدمات در بوشهر و فراگیری شعر و عروض نزد ملا حسن کبگانی و تاریخ و جغرافیا نزد سید جمال‌الدین اسدآبادی و لغت انگلیسی در مدرسه انگلیسی‌ها در بوشهر وارد خدمات دولتی گردید و بیشتر خدمات خویش را در نواحی بندرعباس و بندرلنگه و دیگر نواحی خلیج فارس به مشاغل گوناگون گذرانید. وی در کنار خدمات دولتی به امر تألیف و تحقیق اشتغال داشت.
آرامگاه سدیدالسلطنه در قبرستان قدیمی سیدکامل بندرعباس قرار دارد.
به پاس خدمات ارزشمند ایشان مراسم تکریمی به همت بنیاد نخبگان استان هرمزگان و با همکاری دانشگاه هرمزگان و سایر مراکز دانشگاهی و دستگاه های اجرایی در سال ۱۳۹۸ با حضور جمعی از مسئولان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و مستعدین برتر برای ایشان برگزار شد.
نوه دختری ایشان با میرزا محمد احمدی شهردار اسبق میناب ازدواج کرده است. فرزندان و نوادگان پسری وی نیز هم‌اکنون در بندرعباس، میناب، یزد و اصفهان زندگی می‌کنند.

کتاب های محمدعلی سدیدالسلطنه

سفرنامه سدیدالسلطنه