کتاب فلسفه ی بریتانیایی و عصر روشنگری

From the beginning to plato
تاریخ فلسفه غرب(5)
  • 15 % تخفیف
    650,000 | 552,500 تومان
  • موجود
  • انتشارات: حکمت حکمت
    نویسنده: استیوئرت براون
کد کتاب : 105260
مترجم :
شابک : 978-9642442232
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 928
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 1997
نوع جلد : سلفونی
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 19 اردیبهشت

معرفی کتاب فلسفه ی بریتانیایی و عصر روشنگری اثر استیوئرت براون

عصر روشنگری یا عصر روشن‌اندیشی جنبشی فکری و فلسفی در تاریخ فلسفه غرب بود که از میانه‌های سدهٔ هفدهم ابتدا در انگلستان و سپس در فرانسه، آغاز شد و تا پایان سدهٔ هجدهم ادامه داشت. این جنبش انقلاب‌های عظیمی را در دانش و فلسفه به وجود آورد که در نهایت باعث از میان‌رفتن کامل جهان‌بینی قرون وسطایی شد. اهداف اصلی متفکران روشنگری، آزادی، پیشرفت، دلیل، مدارا، و پایان دادن به سوء استفاده از کلیسا (منظور دین) و دولت بود.در فرانسه، اساس آموزه‌های روشن‌فکری، آزادی فردی و مدارای مذهبی، در تقابل با پادشاهی مطلقه و تعصبات ثابت کلیسای کاتولیک روم بود. روشنگری با افزایش تجربه‌گرایی، دقت علمی و تقلیل‌گرایی، همراه با افزایش بازجویی از دین مشخص شده بود.
دیدرو، ولتر، روسو، مونتسکیو، کانت و دو ساد از فیلسوفان عصر روشنگری‌اند.
روشنگری، اشاره به حرکت تاریخی روشنفکری است که دنباله‌رو دکارت و مدافع عقل به عنوان مبنای سیستم زیبایی‌شناسی معتبر، اخلاق، حکومت و منطق بوده و به فیلسوفان اجازه می‌دهد که حقیقت قابل مشاهده را در جهان به دست آورند.
عصر روشنگری دوران آزاداندیشی است. البته این آزاداندیشی هنوز به معنای تحقق عملی آزادی و کسب حقوق شهروندی نیست، بلکه دوران پاشیدن بذر اندیشه و معرفت و دوران آمادگی برای رهایی خویشتن از طریق معرفت و شناخت است. سه اصل بنیادین روشنگری عبارتند از:تساهل عقل و انسان باوری
اریخ فلسفه غرب، مروری بر فلسفه غرب را به‌ترتیب زمانی، از سرآغازهای آن در قرن ششم پیش از میلاد تا عصر حاضر فراهم می‌آورد. این کتاب همه جریان‌های بزرگ فلسفی را به‌صورتی ژرف مورد بررسی قرار می‌دهد. بیشترین فضا در این اثر به کسانی اختصاص دارد که، براساس اجماع عمومی، فیلسوفان بزرگ شمرده می‌شوند. اما از فیلسوفان کوچک‌تر نیز غافل نمانده‌ایم. به‌طور کلی این ده مجلد تاریخ فلسفه حاوی اطلاعات بنیادی و انتقادی درباره همه فیلسوفان مهم گذشته و حال است و تصویر روشنی از آنها را در بستر فرهنگی، و به‌ویژه، علمی روزگارشان ارائه می‌دهد.

مخاطب این تاریخ نه تنها افراد متخصص، بلکه دانشجویان و خوانندگان عمومی نیز هستند. هریک از فصول، نوشته یکی از صاحب‌نظران برجسته آن حوزه است. فصل‌ها به شیوه‌ای قابل‌فهم نوشته شده‌اند و در هر مجلدی یک فرهنگ اصطلاحات فنی وجود دارد.

1.از آغاز تا افلاطون

2. از ارسطو تا آگوستین

3. فلسفۀ قرون وسطی

4. دورۀ نوزایی و عقل‌گرایی قرن هفدهم

5. فلسفۀ بریتانیایی و عصر روشن‌گری

6. عصر ایدئالیسم آلمانی

7. فلسفه در قرن نوزدهم

8. فلسفۀ ‌قاره‌‌ای در قرن بیستم

9. فلسفۀ علم، منطق و ریاضیات در قرن بیستم

10. فلسفۀ معنا، معرفت و ارزش در قرن بیستم

کتاب فلسفه ی بریتانیایی و عصر روشنگری

دسته بندی های کتاب فلسفه ی بریتانیایی و عصر روشنگری