کتاب نظریه ی انتقادی مکتب فرانکفورت در علوم اجتماعی و انسانی

The Critical Theory of the Frankfurt
کد کتاب : 10559
شابک : 9789643291099
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 432
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2005
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب نظریه ی انتقادی مکتب فرانکفورت در علوم اجتماعی و انسانی اثر حسینعلی نوذری

"نظریه ی انتقادی مکتب فرانکفورت در علوم اجتماعی و انسانی" کتابی است از "حسینعلی نوذری" که پس از مطالعات و پژوهش هایی که در آثار و منابع متعدد داشته، آن را به رشته ی تحریر درآورده است. منابعی که "حسینعلی نوذری" در نگارش کتاب "نظریه ی انتقادی مکتب فرانکفورت در علوم اجتماعی و انسانی" از آن بهره گرفته، یا حاصل قلم نظریه پردازان و نویسندگان این مکتب است یا از مطالبی که دیگر نویسندگان و منتقدان در معرفی و تجزیه و تحلیل آثار آنان نوشته اند، برداشت شده است. کتاب در شش فصل تدوین شده که هر یک جنبه های مختلف مکتب فرانکفورت را مورد بررسی قرار می دهند.
در مقدمه ی اثر ابتدا مطالبی پیرامون فرهنگ و ساختار اجتماعی شخصیت، فرد و خانواده ارائه شده و پس از تحلیل شخصیت اقتدارگرا، فرهنگ انبوه و صنعت فرهنگ به نقد کشیده می شود. فصل نخست به مرور میراث سیاسی اجتماعی آلمان در تاریخ معاصر می پردازد و از نخستین امپراتوری آلمان که تلاش برای ایجاد یک دولت واحد بود تا دومین امپراتوری آلمان و جمهوری وایمار، همه را زیر ذره بین خواهد برد.
فصل دوم به پدیدار شدن موسسه ی تحقیقات اجتماعی مکتب فرانکفورت می پردازد و در فصل سوم، اصول، مبانی و رویکردهای مختلف نظریه ی انتقادی مورد بررسی قرار می گیرد. فصل چهارم در ادامه ی فصل قبل نظریه ی انتقادی را در کنار علوم اجتماعی تجزیه و تحلیل می کند و فصل پنجم فرهنگ انبوه، زیبایی شناسی و هنر را در بستر نظریه ی انتقادی تشریح می نماید. فصل ششم و پایانی کتاب "نظریه ی انتقادی مکتب فرانکفورت در علوم اجتماعی و انسانی" از "حسینعلی نوذری"، به بازسازی نظریه ی انتقادی اختصاص داشته و تداوم و تکامل میراث مکتب فرانکفورت را تحت بررسی قرار می دهد.

کتاب نظریه ی انتقادی مکتب فرانکفورت در علوم اجتماعی و انسانی

حسینعلی نوذری
حسینعلی نوذری پژوهشگر و نظریه‌پرداز حوزه علوم سیاسی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در نظریات یورگن هابرماس و ترجمه و بررسی آن در سال‌های اخیر است. حوزه عمده مطالعات وی در حوزه نظریه انتقادی و مکتب فرانکفورت، مارکسیسم، پست مدرنیته، مدرنیته و تاریخچه احزاب سیاسی است. از وی آثار زیادی به فارسی برگردان شده که مهم‌ترین آن، بازاندیشی تاریخ از کیت جنکینز، هابرماس: نظریه انتقادی و سلامت از گراهام اسکمبلر و... است.
دسته بندی های کتاب نظریه ی انتقادی مکتب فرانکفورت در علوم اجتماعی و انسانی