کتاب مقدمه ای بر روش های کیفی و آمیخته

An introduction to qualitative and mixed methods
رویکردهای متداول در علوم رفتاری
کد کتاب : 110056
شابک : 978-6001041976
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 316
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب مقدمه ای بر روش های کیفی و آمیخته اثر عباس بازرگان

کتاب « مقدمه ای بر روش های کیفی و آمیخته» "رویکردهای متداول در علوم رفتاری" نوشته « عباس بازرگان» به همت نشر دیدآور منتشر شده است.
قبل از دو دهه­ ی اخیر روش پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی بر پایه­ ی روش های تحقیق علوم طبیعی استوار بود و برخی از پژوهشگران بر این باور بودند که نتایج بدست آمده از این روش را بدون اینکه به زمان و مکان وابسته باشند می­ توان تعمیم داد و با حفظ ارزش­ های خود کاملآ بی­ طرفانه عمل کرد، که این بینش بر اساس اصالت ­گرایی بود ولی بتدریج پژوهش­ های کیفی که بر پایه ی دیدگاه معرفت شناسی تفسیری، وارد عمل شد نه تنها درعلوم انسانی و اجتماعی موفق شد بلکه مورد توجه سایر رشته­ها نظیر طراحی صنعتی و ارتباطات و … گردید. نوع دیگر پژوهش روش های آمیخته است که از ترکیب و آمیختن روش ­های تحقیق کمی و کیفی حاصل شده است. این کتاب مشتمل بر یازده فصل است و فصل­ بندی مطالب این کتاب در ارتباط با پژوهش های کیفی و آمیخته به صورت زیر انجام شده است:

فصل اول آن نگاهی به معانی معرفت­ شناسی تحقیق در علوم رفتاری که در آن به دیدگاه های زیر بنایی و تأثیر آن­ها بر روش تحقیق و انتخاب رویکردهای کمی و کیفی در تحقیق علوم رفتاری با تأکید بر علوم تربیتی و نظام­های آموزشی اشاره می­کند.
در فصل دوم به طراحی تحقیق به روش کیفی اشاره می کند از تعریف آن و دلایل انتخاب و مراحل و چهارچوب گزارش یک تحقیق کیفی می پردازد.
فصل سوم آن به طرح های تحقیق کیفی از جمله چگونگی گردآوری و تحلیل داده ها اشاره میکند.
موضوع فصل چهارم طرح تحقیق زیست نگاری است به بررسی هدف تحقیق و موارد استفاده و چگونگی اجرای تحقیق زیست نگاری می کند.
فصل پنجم به طرح تحقیق گروه های کانونی می پردازد.
فصل ششم به مطالعه موردی یا همان مورد پژوهی اشاره می­ کند. در این فصل به اهداف، ضرورت و مراحل انجام مطالعه موردی برای آموزش های کاربردی و درک عمقی یک مورد و ملاک های ارزیابی کیفیت گزارش پرداخته شده است.
فصل هفتم کتاب به طرح تحقیق نظریه برخاسته از داده ها اشاره میکند.
فصل هشتم کتاب به طرح تحقیق اقدام پژوهی می پرداخته وبه اهداف این روش وپیش فرض ها وشرایط مساعد برای اقدام پژوهی ومراحل آن اشاره دارد.
فصل نهم کتاب به سایرطرح­های تحقیق کیفی می پردازد از جمله به طرح تحقیق قوم نگاری و طرح تحقیق پدیدار شناسی اشاره دارد.
فصل دهم که در موردطرح های تحقیق آمیخته است.
فصل یازدهم کاربردهائی از طرح­های تحقیق آمیخته را به بحث گذاشته
و نهایتا فصل دوازدهم کتاب هم به کیفیت پژوهی و جایگاه اخلاق در پژوهش های اجتماعی و رفتاری که مشتمل بر مقدمه و عوامل مرتبط با کیفیت پژوهش و اخلاق در پژوهش می باشد می­ پردازد.

کتاب مقدمه ای بر روش های کیفی و آمیخته

عباس بازرگان
عباس بازرگاناستاد دانشگاه تهران؛ عضو هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، نویسنده و مترجم ایرانی متولد سال 1321 می باشد.
دسته بندی های کتاب مقدمه ای بر روش های کیفی و آمیخته