کتاب اصول شیمی تجزیه

Principles of analytical chemistry
و روش حل مسائل آن
کد کتاب : 110308
شابک : 978-6226011174
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 392
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب اصول شیمی تجزیه اثر محمد احسان شاپورگان

حل مسائل شیمی تجزیه همواره با دشواری هایی همراه بوده است. این کتاب شامل سه بخش تعادل، واکنش های اسید و باز، و الکتروشیمی است. در این کتاب سعی شده است علاوه بر توضیحات کاملی که در مورد این بخش ها داده شده، روش حل مسائل مختلف مربوط به آن ها نیز آموزش داده شود. بر این اساس، در هر فصل چندین مثال حل شده با توضیح کامل آورده شده و در انتهای هر فصل نیز سه دسته پرسش های چند گزینه ای، تحلیلی و محاسباتی گنجانده شده به پرسش های چند گزینه ای و محاسباتی پاسخ تشریحی داده شده است. این پرسش ها شامل سوالات تألیفی و منتخب سوالات المپیادهای ملی آمریکا، کانادا و استرالیاست که به ترتیب از سطح ساده تا پیشرفته آورده شده اند.

کتاب اصول شیمی تجزیه

محمد احسان شاپورگان
محمد احسان شاپورگان دارای مدال طلا کشوری المپیاد شیمی سال 92 ، مولف کتاب اصول شیمی تجزیه انتشارات فاطمی ، دارای مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی از دانشگاه تهران و مدرس المپیاد شیمی در مدارس تهران و شهرستان ها می باشد.
قسمت هایی از کتاب اصول شیمی تجزیه (لذت متن)
مدل برونستد - لوری با وجود صحت کامل در توجیه برخی از واکنش های اسید و باز، در مواردی نیز نقص دارد. به عنوان مثال واکنش NH3BF3 → BF3 + NH3 یک واکنش اسید- باز است، ولی در آن انتقال یون هیدروژن نداریم. بنابر نظریه لوییس، اسید ماده ای است که جفت الکترون ناپیوندی را به صورت داتیو می پذیرد (حاوی اوربیتال خالی است) و باز ماده ای است که جفت الکترون ناپیوندی دارد و آن را به صورت داتیو به اوربیتال خالی اسید می دهد. براین اساس، در واکنش بیان شده، BF3 اسید و NH3 باز لوییس تلقی می شوند.