کتاب ایران

Iran
کد کتاب : 125391
مترجم :
شابک : 978-6229384985
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 48
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 18 اردیبهشت

معرفی کتاب ایران اثر ایتالو کالوینو

نویسنده‌ی یکی از برانگیزاننده‌ترین متن‌های تاریخ ادبیات - همان «بارون» درخت‌نشینی که در روز 15 ژوئن 1767 سر میز ناهار، به اعتراض، بشقاب خوراک حلزون را کنار زد و برای همیشه خانواده‌ی اشرافی‌اش را ترک کرد و ساکن درخت‌ها شد – چندسالی پیش از انقلاب 1357 در اردیبهشتی زیبا به ایران آمد و شیراز و تخت‌جمشید و اصفهان و یزد را دید و از کاخ‌ها و سنگ‌نبشته‌ها، نقش‌ها و محراب‌ها، عشایر و آتشکده‌ها نوشت و شرح زیرکانه‌اش را از آن‌چه در این سرزمین دیده و شنیده بود، در چند یادداشت برای ما به یادگار گذاشت. کالوینوی چپ‌گرا که در جنگ جهانی دوم در قامت پارتیزانی از جبهه‌ی مقاومت ایتالیا علیه فاشیسم جنگید، در متن‌های گردآمده در کتاب «ایران» نیز این روح آزادش را نمود داده و در ماجرای شاهان و مردمان، متمدنانه سمت مردم ایستاده‌است. ایران، روایت کوچک و کوتاهی است از روشنفکری غربی که تمام تلاشش را کرده تا تصویری درخور از ما شرقیان غمگین همیشه‌ی تاریخ بسازد.

کتاب ایران

ایتالو کالوینو
ایتالو کالوینو (به ایتالیایی: Italo Calvino) (زاده ی ۱۵ اکتبر ۱۹۲۳ - درگذشته ی ۱۹ سپتامبر ۱۹۸۵) نویسنده ی رمان و داستان کوتاه ایتالیایی است. وی سبک ادبی خاص خود را داشت که می توان آن را سوررئال یا پست مدرن توصیف کرد. سه گانه ی «نیاکان ما» (شامل شوالیه ناموجود، ویکنت شقه شده و بارون درخت نشین) و شهرهای نامرئی و شش یادداشت برای هزاره ی بعدی از تحسین شده ترین آثار او هستند. وی را یکی از مهم ترین نویسندگان ایتالیایی قرن بیستم می دانند.
نکوداشت های کتاب ایران
ایتالو کالوینو، نویسنده یگانه ایتالیایی است که شهرتی جهانی دارد. وی پیش از انقلاب سفری به میهن ما داشت و با دیدی عمیق روایتش را از دیدار از شیراز و تخت جمشید، اصفهان و مسجد شیخ لطف الله، یزد و آتشکده زردشتیان و کوچ عشایر قشقایی بیان کرده است؛ روایتی زیبا و رسا. غلامرضا امامی به برگردان این روایت از زبان ایتالیایی همت گماشته و جز این سفرنامه، نوشته جذاب و خواندنی کالوینو درباره «هفت پیکر نظامی» و قنات های ایران را نیز بر آن افزوده است. در دیباچه کتاب به زندگی و زمانه «ایتالو کالوینو» پرداخته شده است. در بخشی از کتاب «ایران» ایتالو کالوینو در یادداشت «تخت جمشید» از مجسمه های سنگی و سلسله پادشاهان هخامنشی و ساسانی در ایران یاد می شود. در این نوشته کالوینو، چگونگی فرار از زمان و بروز تضاد اندیشمندانه ای بین ماندگاری نقش های برجسته سلطنتی و کوچ فصلی عشایر ساکن در منطقه را بررسی می کند. کالوینو چنین می نویسد : « قرن هاست عشایر از زمین های خلیج فارس و دریای خزر گذر کرده اند، بی آنکه ردپایی ازحد خوددر« گردوغبار» به جای گذارند. مشکل حاکمان قدرتمند، چه« تراژان» چه داریوش و چه شاپور اول» این است که آثار پر افتخارشان به گردو غبار» تبدیل می شود». از ایتالو کالوینو به ترجمه غلامرضا امامی چندی پیش نیز کتاب« ویکنت دونیم شده» با نقش های یگانه « امانویل لوتزاتی» توسط نشر برج - هوپا نشر یافت. کتاب «ایران» شاهکار «ایتالو کالوینو» به ترجمه غلامرضا امامی از سوی «نشر رایبد» منتشر شده است.
روزنامه اعتماد

قسمت هایی از کتاب ایران (لذت متن)
در یادداشت «تخت جمشید» از مجسمه های سنگی و سلسلهٔ پادشاهان هخامنشی و ساسانی در ایران یاد می شود. در این متن، نویسنده چگونگی فرار از زمان و بروز تضاد اندیشمندانه ای را بین ماندگاری نقش های برجستهٔ سلطنتی و کوچ فصلی عشایر ساکن در منطقه بررسی می کند. تصادفی نیست که کلمهٔ «گردوغبار» در این یادداشت پیوسته تکرار می شود. «گردوغبار» در این یادداشت ظاهر می شود تا تضاد میان نقش های جاودانه را در سنگ و عشایر نشان دهد. او می گوید: «قرن هاست عشایر از زمین های خلیج فارس و دریای خزر گذر کرده اند؛ بی آنکه ردپایی از خود در «گردوغبار» به جای بگذارند. مشکل حاکمان قدرتمند -چه تراژان، چه داریوش و چه شاپور اول- این است که آثار پرافتخارشان به «گردوغبار» تبدیل می شود.
مقدمه مترجم
پادشاهان ساسانی دستور داده بودند که 500 سال پس از تخریب تخت جمشید، این صخره ها را در زیر مقبره های باستانی اجداد هخامنشی برای تجلیل از دستاوردهای خود حکاکی کنند. داریوش، خشایار، اردشیر و داریوش دوم، زیر چهار بلوک سخت دفن شده اند. این بلوک ها مانند نمای چند کاخ بر طاقچه ای بلند بر فراز صخره تراشیده شده اند. اینجا عظمت خیره کنندهٔ تخت جمشید از میان رفته است. در اینجا غرور، جنگ طلبی، برتری بر دشمن، ظلم و تجمل غالب است. انسانی سوار بر اسب شیوۀ زندگی اش را برای آیندگان ثبت می کند. در این نقش ها یورش ستوران و تجلیل از شاهان سوارکار نمایان شده اند؛ تجلیل از چیرگی در سوارکاری میان صدای شیپورها و ابری از غبار و طنین صدای سم اسب ها بر زمین.
یادداشت پیکره‌ها و عشایر(تخت جمشید)