کتاب تاریخ تطور نثر فارسی

The history of the evolution of persian prose
کد کتاب : 128304
شابک : 978-6000205362
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 440
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب تاریخ تطور نثر فارسی اثر سیروس شمیسا

این کتاب مروری مختصر بر داستان نثر فارسی است و دورنمایی از تاریخ دراز نثر فارسی را نشان می دهد.
البته گاهی مطالبی به صورت مفصّل آمده است، مثل معرفی مقامات حمیدی یا نفثهالمصدور، زیرا این کتب در دوره تحصیلات تکمیلی ادبیات فارسی به درس خوانده می شود. یا توضیح این که زبان دری ادامه همان زبان پهلوی است که چندان بر همگان روشن نیست و غیره ...
چون قبلا سبک شناسی نثر را نوشته ام و مسائل فنی را در آن توضیح داده ام، در این کتاب جزئیات بحثها مثلا مختصات زبانی را جز به صورت کلّی توضیح نداده ام. البته در این کتاب بحثهایی آمده است که به این صورت تفصیلی در سبک شناسی نثر نیست، از جمله بحث نثر پهلوی.
امروزه معمولا دانشجویان ادبیات فارسی با زبان های باستانی ایران چندان آشنا نیستند، اما من مطلب را به نحوی مطرح کرده ام که اگر کسی پهلوی هم نداند باز برایش قابل استفاده باشد. در بحث از کتاب یا آوردن نمونه نثر کوشیده ام که مطالب مهم آن ها برجسته شود، مثلا در نامه های خاقانی بحثهای مهم سبک شناسانه است یا راوندی مخالفتی اعتقادی با برخی از نحله های دینی دارد.
در پایان کتاب به برخی از مسائل کلی نثر فارسی به لحاظ سبک شناسی و نقد ادبی اشاره کرده ام که هر چند مختصر است امّا می تواند راهگشا باشد. امید است با مطالعه این کتاب نمای کلّّی و نسبتا جامعی از تاریخچه نثر فارسی در ذهن خواننده مجسّم شود.

کتاب تاریخ تطور نثر فارسی

سیروس شمیسا
سیروس شمیسا (زادهٔ ۲۹ فروردین ۱۳۲۷ در رشت) استاد ادبیّات فارسی و نویسندهٔ پرکار ایرانی است که تاکنون بیش از ۴۰ اثر خلق کرده است. وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه شیراز آغاز کرد و چند سالی پزشکی خواند، ولی پس از چندی تغییر رشته داد و در همان جا مدرک کارشناسی خود را در ادبیّات فارسی گرفت. پس از آن وارد دورهٔ دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۵۷ از رساله خود به راهنمایی دکتر خانلری دفاع کرد. او در سال ۱۳۸۰ یکی از چهره های ماندگار ایران لقب گرفت. کتاب های او در بسیاری از دانشگاههای ...