کتاب دانشنامه زندان سیاسی دوره پهلوی 1

Zendan-e Siyasi
کد کتاب : 131536
شابک : 978-6000333713
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 528
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

دانشنامه زندان سیاسی دوره پهلوی 2
Zendan-e Siyasi
کد کتاب : 131539
شابک : 978-6000351243
قطع : رحلی
تعداد صفحه : 526
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب دانشنامه زندان سیاسی دوره پهلوی 1 اثر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی

این دانشنامه با هدف آگاه‌سازی اذهان با فضای اختناق و استبداد حاکم بر دوره پهلوی، آشنایی خوانندگان با واژگان، اصطلاحات و تعاریف متداول و مرسوم بین زندانیان سیاسی، واگویی برخی وقایع و رویدادهای تاریخی مرتبط با زندان سیاسی و در نهایت زندگینامه مجریان و عوامل این پدیده سیاسی تدوین شده است. بازه زمانی دانشنامه زندان‌های […]

این دانشنامه با هدف آگاه‌سازی اذهان با فضای اختناق و استبداد حاکم بر دوره پهلوی، آشنایی خوانندگان با واژگان، اصطلاحات و تعاریف متداول و مرسوم بین زندانیان سیاسی، واگویی برخی وقایع و رویدادهای تاریخی مرتبط با زندان سیاسی و در نهایت زندگینامه مجریان و عوامل این پدیده سیاسی تدوین شده است.

بازه زمانی دانشنامه زندان‌های سیاسی پهلوی از کودتای سید ضیاء‌الدین طباطبایی در اسفند ۱۲۹۹ آغاز می‌شود و تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ادامه خواهد داشت.

در این پژوهش حدود ۶۰۰ مدخل از منابع مکتوب و شفاهی موجود استخراج و پس از مطالعه کتاب‌ها و خاطرات شفاهی مرتبط با زندان‌های سیاسی، طی نشست‌های مکرر با کارشناسان و نخبگان این موضوع مشخص شده‌‎اند.

پس از انتخاب مدخل‌ها اطلاعات مربوطه از منابع مختلف گرد آمده است. تمام مدخل‌ها، مرتبط با عناصر وابسته به داخل زندان و با تکیه بر زندان سیاسی است؛ به استثنای چند مدخل که دلایل خاصی برای آمدنشان وجود دارد. مدخل‌های منتخب به موضوعات مختلفی تقسیم شده و هر موضوع خود ریز موضوعات دیگری دارد.

مداخل تقسیم‌بندی شده در ۲۰ گروه از جمله شکنجه، ابزار شکنجه، اماکن عمومی، اصطلاحات زندان و تمامی موضوعات مربوط به زندان‌ها و زندانیان آن دوره است.

کتاب دانشنامه زندان سیاسی دوره پهلوی 1