کتاب فقر مکتب تاریخ گرایی

The Poverty of Historicism
کد کتاب : 15874
مترجم :
شابک : 978-9643254001
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 198
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1957
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

فقر تاریخیگری
The Poverty of Historicism
کد کتاب : 38519
مترجم :
شابک : 978-9644871153
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 184
سال انتشار شمسی : 1387
سال انتشار میلادی : 1957
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب فقر مکتب تاریخ گرایی اثر کارل پوپر

فقر تاریخ گرایی کتابی است از فیلسوف کارل پوپر در سال 1957 که نویسنده در آن استدلال می کند که ایده تاریخ گرایی خطرناک و ورشکسته است.
انتقادات پوپر از فقر ایده پیش‌بینی تاریخی را می‌توان به طور کلی به سه بخش تقسیم کرد: مشکلات اساسی با خود این ایده، ناسازگاری‌های رایج در استدلال‌های تاریخ‌گرایان و اثرات عملی منفی اجرای ایده‌های تاریخ‌گرا.
او عنوان می کند که توصیف کل جامعه غیرممکن است، زیرا فهرست ویژگی هایی که چنین توصیفی را تشکیل می دهند بی‌نهایت خواهد بود. اگر نتوانیم کل وضعیت کنونی بشر را بدانیم، نتیجه آن این است که نمی توانیم آینده بشر را بدانیم.
«اگر بخواهیم چیزی را مطالعه کنیم، موظفیم جنبه های خاصی از آن را انتخاب کنیم. مشاهده یا توصیف یک قطعه کامل از جهان یا یک قطعه کامل از طبیعت برای ما ممکن نیست. در واقع، حتی کوچکترین قطعه کامل را نمی توان چنین توصیف کرد، زیرا همه توصیف ها لزوما انتخابی هستند.
تاریخ بشر یک رویداد منحصر به فرد است. بنابراین شناخت گذشته لزوما به شناخت آینده کمک نمی کند. «تکامل حیات بر روی زمین یا جامعه بشری، یک فرآیند تاریخی منحصر به فرد است... با این حال، توصیف آن یک قانون نیست، بلکه فقط یک بیانیه تاریخی منحصر به فرد است.»

کتاب فقر مکتب تاریخ گرایی

کارل پوپر
سِر کارل رایموند پاپر (Karl Popper (زاده ۲۸ ژوئیه ۱۹۰۲ - درگذشته ۱۷ سپتامبر ۱۹۹۴) فیلسوف علم، منطق دان، ریاضی‌دان و اندیشمند اتریشی-انگلیسی و استاد مدرسه اقتصاد لندن بود. او یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان علم سده بیستم به حساب می‌آید و آثار زیادی در فلسفه سیاسی و اجتماعی از خود باقی گذاشته‌است. پاپر به دلیل کوشش‌هایش در رد روش علمی طرفداران کلاسیک مشاهده/استنباط (اثبات‌گرایان) از طریق پیشبرد روش ابطال‌پذیری تجربی، مخالفت‌اش با دانش برآمده از قیاس و استدلال ک...
دسته بندی های کتاب فقر مکتب تاریخ گرایی