کتاب کریستوفر نولان هزارتوی روابط

Christopher Nolan: A Labyrinth of Linkages
کد کتاب : 17274
مترجم :
شابک : 978-6002533036
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 172
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 3
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب کریستوفر نولان هزارتوی روابط اثر دیوید بوردول

کریستوفر نولان به طور گسترده ای یکی از موفق ترین فیلمسازان زنده محسوب می شود. شوالیه تاریکی ، فیلم اینسپشن و بسیاری دیگر از فیلم های وی از محبوبیت بالایی در بین علاقه مندان به سینما برخوردار هستند. این کتاب برخی از سهم گسترده و حائز اهمیت وی در سینمای مدرن آمریکا، به ویژه آزمایش های منحصر به فرد وی در قالب روایت را شرح می دهد.

به طور کلی ، حرفه او فرصتی را برای ما فراهم می کند تا در مورد برخی از موضوعات مربوط به خلاقیت و اصالت در هالیوود مدرن فکر کنیم. چقدر می توانند فیلم سازان بدون از دست دادن مخاطب نوآور باشند؟ چگونه می توان پیچیدگی و شفافیت را ترکیب کرد؟ این کتاب راه حل هایی برای این مشکلات ارائه می دهد.

کتاب «کریستوفر نولان هزارتوی روابط» ضمن جمع آوری تصاویر و مطالب جدید ویژه کتاب ، این مطالب را دوباره جمع آوری کرده و آنها را در یک بحث مداوم ادغام نموده است. نتیجه برخی از چالش برانگیزترین فیلم های نولان ، المان های سینمایی بخصوص او هستند از جمله دنبال کردن،یادآوری و بازی با روایت. که در این کتاب این عوامل مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. این پژوهش نکاتی راجع به تدوین و ساخت صحنه را در آثار نولان بررسی می کند و در ادامه به نوآوری های وی در داستان پردازی سینمایی نیز توجه می کند.

کتاب کریستوفر نولان هزارتوی روابط

دیوید بوردول
دیوید بوردول (David Bordwell) (1947 - 2024) نظریه‌پرداز فیلم و تاریخ‌نگار آمریکایی است. او استاد بازنشستهٔ فیلم از دانشگاه واشینگتون-مدیسون است. همسر او کریستین تامسون نیز از جمله نظریه‌پردازان سرشناس آمریکایی است. این دو به اتفاق هم کتاب‌های هنر سینما و تاریخ سینما را نگاشته‌اند. هم‌اکنون کتاب هنر سینما در ایالات متحده به‌عنوان اصلی کتاب مقدماتی برای ورود به عالم سینما محسوب می‌شود.دیوید بوردول یک پژوهشگر پرکار است. او علاقه‌مند به مباحث گوناگونی ...
دسته بندی های کتاب کریستوفر نولان هزارتوی روابط
قسمت هایی از کتاب کریستوفر نولان هزارتوی روابط (لذت متن)
گمان نمی کنم هیچ فیلمساز عامه پسندی در این سال های اخیر به اندازه نولان مورد هجوم شدید و موشکافانه منتقدان تیزبین قرار گرفته باشد. جیم امرسون۱۶ در یک فیلم ویدیویی، با بررسی پلان به پلان یک بخش از شوالیه تاریکی انتقاد کرده که این قسمت از فیلم «جزو بدترین بخش های فیلم است و به شدت ضعف آن را نشان می دهد. ساختار بصری آن شلخته است و گاهی منجر به صحنه هایی شده که هیچ انسجامی در آن ها نیست.» ای. دی. جیمسون،۱۷نولان را متهم می کند که «او فیلمسازی واقعا بی هنر است، و این ناامیدکننده است؛» و می گوید نولان به قدری بر دیالوگ تکیه دارد که فیلم هایش تبدیل می شوند به «یک نوشته متحرک». از نظر جیمسون شروع تلقین از نظر شخصیت پردازی بسیار درهم ریخته است. از نظر او سیزده پلان ابتدایی فیلم می توانست به راحتی به هفت یا حتی چهار پلان کاهش یابد و درعین حال بینندگان را هم بیشتر درگیر ماجرا کند. تعداد کمی از کارگردان ها هستند که تحمل چنین جراحی های بی رحمانه ای را داشته باشند. اما در کمال ناباوری، نولان (این کارگردان شایسته تقدیر سینما) هنوز روی تخت جراحی این منتقدان دراز کشیده است.

این نظرات تا چه اندازه عادلانه اند؟ البته من هم با امرسون و جیمسون در اینکه گاهی فیلم های نولان آن ظرافت و انسجام لازم را در جلوه های سمعی بصری ندارد، موافق ام. در کنار ابعاد مختلف نوآوری که در پیش گفتار به آن ها پرداختم، این سبک فیلمسازی نولان نیست که به طورکلی باعث شهرت او شده است. اما از طرفی هم عقیده دارم که برخی از پلان ها و فیلم های او از نظر سینمایی بسیار هم خوب عمل می کنند. اساسا تلاش من بر این است که نشان دهم می توان از سینمای یک فیلمساز، علی رغم نقدهایی که به او در حوزه سبک وارد است، چیزهایی یاد گرفت. این موضوع در رابطه با نویسندگانی که جمله های شلخته و بی قواره می نویسند، اما پیرنگ داستان های شان همچنان ما را جذب خود می کند نیز صادق است. در فصل های آتی درباره اینکه چطور فن داستان گویی می تواند ضعف های سبکی را تحت الشعاع قرار دهد صحبت خواهم کرد.