کتاب در دادگاه جهل مقدس

In the court
کد کتاب : 17525
شابک : 978-9643729653
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 422
سال انتشار شمسی : 1401
سال انتشار میلادی : 2019
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 6
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب در دادگاه جهل مقدس اثر سید مصطفی محقق داماد

"در دادگاه جهل مقدس" کتابی است به قلم آیت الله "سید مصطفی محقق داماد"، که در ادامه ی کتاب نخست ایشان با عنوان "فاجعه جهل مقدس" منتشر شده است. این کتاب ها که متعلق به مجموعه ی "روشگنری دینی" می باشند، هر دو در بردارنده سخنان و نوشته های آیت الله "سید مصطفی محقق داماد" هستند. عمده ی مطالب این کتاب، پیرامون عاقبت "عین القضات همدانی"، "شیخ شهاب الدین سهروردی" و "اکهارت آلمانی" شکل می گیرد، چرا که هر سه ی این اندیشمندان به دلیل تفکراتشان "در دادگاه جهل مقدس" با بهانه ی دفاع از دین، محکوم به نابودی و مرگ گشتند.
آیت الله "سید مصطفی محقق داماد"، کتاب را با پرداختن به آرای "شیخ شهاب الدین سهروردی" و حضور او "در دادگاه جهل مقدس" آغاز می کند. او عقاید سهروردی را که شهید تکفیر خوانده می شد، زیر ذره بین می برد و با معرفی اصول فقه سهروردی، سیاست و تقدس را "در دادگاه جهل مقدس" مورد بررسی قرار می دهد. نویسنده از آنانی سخن می گوید که "در دادگاه جهل مقدس" به افشای اسرار عرفانی پرداختند و حکمت متعالیه ای را در مواجهه با جهل مقدس در پیش گرفتند. او همچنین خودبرتربینی قدسی را مورد نکوهش قرار می دهد و جهل مقدس در خشونت دینی را به تصویر می کشد.
آیت الله "سید مصطفی محقق داماد"، سپس به سراغ اهل بیت (ع) و واقعه ی عاشورا رفته و رسانه های مورد استفاده توسط ایشان جهت احیای عاشورا و نقش دستگاه های تبلیغاتی در حادثه ی کربلا را مورد بررسی قرار می دهد. او همچنین چیستی معنویت را در الهیات اسلامی تشریح می کند و در کنار تبیین احکام و اهداف دین، استقلال قضایی را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد.

کتاب در دادگاه جهل مقدس

سید مصطفی محقق داماد
سید مصطفی محقق احمدآبادی معروف به محقق داماد، (زادهٔ ۱۳۲۴ خورشیدی) مجتهد، حقوق‌دان، عضو پیوسته و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران، عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و استاد حوزه و دانشگاه است.او از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۳ ریاست سازمان بازرسی کل کشور را عهده‌دار بوده‌است. او که دانش آموختهٔ حوزهٔ علمیهٔ قم، دانشگاه تهران و دانشگاه کاتولیک لوون است، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شهید مطهری، دانشگاه علوم اسلامی رضوی است و بیش از ده سال ...
دسته بندی های کتاب در دادگاه جهل مقدس
قسمت هایی از کتاب در دادگاه جهل مقدس (لذت متن)
مهمترین و یا لااقل یکـــی از اهم آفتهای اجتماعی نه تنها در منطقه اسلامی بلکه شاید بتوان گفت در سراسرجهان، جوامع دینی ازآن رنج می برد، جهل مقدس است. جهل مقدس جهلی است که بعد قدسی دارد. در چنین جهلی، شخص جاهل در جهل می سوزد، ولی برای خدا می سوزد. گرسنگی، فقر، فلاکت، بیماری، جنگ و دشمنی، جنایت، آدمکشی، ایذا و آزار بـــه همنوع همه را به قصد قربت تحمل می کند و جالب این اســـت که از هرگونه روشـــنگری هم می هراسد آن هم برای خدا.