کتاب عروس قریش

Aroos-e Ghoreish
کد کتاب : 18443
شابک : 978-6226019033
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 320
سال انتشار شمسی : 1398
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب عروس قریش اثر مریم بصیری

جدیدترین رمان مریم بصیری با عنوان عروس قریش توسط انتشارات اسم به چاپ رسیده است. این رمان در حوزه ی ادبیات مذهبی اولین رمانی است که در مورد زندگی مادر بزرگوار پیامبر اسلام از دوران کودکی تا ازدواج با حضرت عبدالله (ع) پدر بزرگوار پیامبر (ص) و قسمتی از دوران کودکی پیامبر (ص) نوشته شده است. مریم بصیری در مورد این کتاب گفته: اگرچه روایات و منابع در مورد حضرت آمنه (س) خیلی کم بوده اما تلاش بسیاری برای جمع اوری اطلاعات شده و همچنین برای اطمینان از صحت مطالب جلسات زیادی با جمعی از تاریخ دانان برگزار شده. این کتاب تنها یک رمان نیست بلکه از نظر تاریخی نیز اطلاعات بسیار زیادی به خواننده ارائه می کند. نویسنده با استفاده از دانش تاریخدانان و بررسی دقیق منابع محدود درباره ی زندگی ایشان کوشیده است تا آنجا که ممکن است اثرش را به حقیقت تاریخی نزدیک کند. در حوزه آثار مذهبی نویسنده می تواند از قوه تخیل خود نیز استفاده کند اما این کتاب چون به نوعی درمورد پیامبر (ص) می باشد از حساسیت بیشتری برخوردار است. در کتاب به نیت 14 معصوم 14 فصل نیز وجود دارد که در هر فصل به یک جنبه خاصی از ویژگی های حضرت آمنه (ص) پرداخته شده است. نویسنده سعی کرده با کمک شخصیت های دیگری که وارد داستان می کند بوسیله گفت و گو ها و کنش و واکنش آن ها با حضرت آمنه (ص) به توصیف ایشان در قالب برخورد با دیگران می پردازد.

کتاب عروس قریش

مریم بصیری
وی متولد اول اسفند 1348 ارومیه، کارشناسی تئاتر با گرایش ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری، کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنر سوره می باشد. وی در بیست سالگی با کار نویسندگی و روزنامه نگاری فعالیت فرهنگی خود را آغاز کرد.ایشان مدیر مسئول و مدیر آموزش آموزشگاه سینمایی و مهارت های کار دانش «آفتاب مهر» با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سردبیر ماهنامه پیام زن می باشد.
دسته بندی های کتاب عروس قریش
قسمت هایی از کتاب عروس قریش (لذت متن)
خبر باد و باران در مکه پیچید. خبر از سرکوه صفا تا مروه بر بال باد رفت و در دامنه ابوقبیس و قعیقعان همراه باران روان شد و همه دریافتند زیباترین جوان شهر به خواستگاری زیباترین دختر مکه رفته است همه شنیدند. زن و مرد؛ اما هنوز بودند دخترانی که به شنیده هایشان باور نداشتند و باری دیگر در دل هایشان عبدالله را صدا می زند عبدالله. جوان نایستاد. دیگر هیچ ابلیسی نمی توانست پایش را سست کند. دیگر هیچ سخنی دلش را به درد نمی آورد. دیگر خیالش راحت شده بود که کسی کاری به او ندارد. اما انگار هنوز کسی کارش داشت که دوباره صدایش زد. عبدالله زیر لب غرید و به طرف صدا سرچرخاند. شکوه نکن. فاطمه ام. هم نام مادرت. دختر مر مال دار. پدرم تو را از مال دنیا بی نیاز می کند اگر با من مجامعت کنی. از آتش جهنم نمی ترسی؟ مگر به تو نیاموخته است بی حیایی زادروز زشتی برای دختر است؟ وقتی تو را می بینم تمام زشتی ها را به باد نسیان می سپارم وفقط زیبایی تو و نور پیشانی ات در نظرم می آید. اگر اندک ملاحت تو را یکی از جوانان لوده این شهر داشت اکنون در خانه شویم بود. دور شو! من به هیچ کدام از شما تمایلی ندارم

زمانه ی جاهلیت اولی با آمدن ابراهیم به سر آمد؛ حال هنگام آن است که با آمدن فرزند تو جاهلیت اخری نیز به سر آید. آمنه نمی دانست رویا او را در ربوده بود و یا خودش داشت رویاهایش را رنگ می زد، فقط مردی را دید که گفت نامش ادریس پیامبر است و او را به تولد پیامبر عظیم الشانی نوید می دهد. از جا پرید. شب بود هنوز. ام ایمن را خواب ربوده بود و مادرش را نیز. چشمانش را بست و دوباره در عطر خوش خواب و رویا غرق شد. اگر چهره ی زیبای مردش را در خواب نمی دید اصلا فکرش را هم نمی کرد به آن سرعت قوت قلب پیدا کند و نبود عبدالله را تاب بیاورد و توان برخاستن داشته باشد. شب عروسی اش را به خواب دیده بود، شبی که دختران بسیاری به عشق چهره ی نورانی مرد بر سر راه عبدالله ایستاده و هنوز از او خواستگاری می کردند؛ ولی مرد بی توجه به آنان به سراغ آمنه آمده بود، آمنه ای که چشم جوانان مکه به در خانه اش بود و چشم او به عبدالله.

صدای هلهله ی زنان را در خواب می شنید و صداهایی که به او مبارک باد! می گفتند که به دل جوانی راه پیدا کرده است که دل زنان مکه در گرو عشق اوست، همان زنانی که به زبان شادباش می گفتند و در دل، کینه عبدالله را می گرفتند، همان زنانی که در اندیشه ی عبدالله بودند؛ و عبدالله در اندیشه ی او. بعد از آن خواب ها بود که آمنه فقط گه گاه در خلوت خودش برای عبدالله می گریست. دیگر کسی در میان زنان اشک ریختن عروس عبدالله را ندید. کسی بی تابی او را ندید. آمنه احساس می کرد مردش همه جا حضور دارد. از عطر حضور او دلش مالامال از امید می شد. در میان سر و صدای اطرافیان، فقط صدای عبدالله را می شنید و بس. دیگران باید چندین بار صدایش می زدند تا متوجه آنان بشود. در عمق دلش شاد بود، عبدالله ترکش نکرده بود، عبدالله با او بود؛ ولی شیرینی اش به همان بود که دیگر کسی عبدالله را نمی دید. عبدالله فقط متعلق به آمنه بود، بدون نگاه ها و طعنه های مردمان مکه.