کتاب بررسی انقلاب ایران

The Iranian Revolution
(با درآمدی پیرامون تاریخ معاصر)
کد کتاب : 18826
شابک : 978-9647362290
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 507
سال انتشار شمسی : 1383
سال انتشار میلادی : 2002
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 4
زودترین زمان ارسال : 12 اردیبهشت

معرفی کتاب بررسی انقلاب ایران اثر عمادالدین باقی

"بررسی انقلاب ایران" که "با درآمدی پیرامون تاریخ معاصر" به خوانندگان عرضه شده، اثری است از "عمادالدین باقی" که در دو بخش و چندین فصل تنظیم شده است. بخش نخست این اثر به جنبش های سیاسی از تنباکو تا پیش از انقلاب اسلامی ایران می پردازد. در فصل نخست از این بخش ابتدا یک نگاه گذرا به بازه ی زمانی پیدایش صفویه تا امتیاز تنباکو انداخته می شود و سپس خود جنبش تنباکو به طور مفصل مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آن "عمادالدین باقی" با نیم نگاهی به جنبش مشروطه، مقدمات و نتایج آن را تشریح می کند و نوبت به عملکرد رضاخان، از زمان کودتای وی تا سقوط او می رسد. "بررسی انقلاب ایران" با نگاه به نهضت ملی و جنبش هایی که در سال های 41 و 43 تا انقلاب اسلامی شکل گرفتند، ادامه می یابد.
بخش دوم کتاب، جنبش های انقلابی ایران را بین سال های 55 تا 57 بررسی می کند و از فضای باز ایجاد شده تا جرقه ای که منجر به انقلاب شد، صحبت می کند. از قسمت های مهم این بخش می توان به ظهور و سقوط کابینه ی شریف امامی و ازهاری و آخرین تلاش های شاه و آمریکا برای ابقای سلطنت اشاره کرد. در نهایت کتاب "بررسی انقلاب ایران" به قلم "عمادالدین باقی"، به بازگشت امام و پیروزی انقلاب اسلامی می رسد و جنبه های مختلف آن را از زمان ورود امام، قیام بهمن ماه و سقوط نظام، مورد بررسی قرار می دهد. در این قسمت همچنین خصیصه های رهبری انقلاب و شیوه هایی که امام خمینی ره در این زمینه ی به کار بستند، به دقت تجزیه و تحلیل می شود.

کتاب بررسی انقلاب ایران

عمادالدین باقی
عمادالدین باقی (زاده ۵ اردیبهشت ۱۳۴۱) تاریخدان، فعال حقوق بشر، زندانی سیاسی سابق و روزنامه‌نگار منتقد در جمهوری اسلامی ایران است. وی رئیس و بنیان‌گذار کمیته دفاع از حقوق زندانیان، و نویسنده کتاب درسی تاریخ معاصر دبیرستان‌های ایراندر اواخر دهه هفتاد است.
دسته بندی های کتاب بررسی انقلاب ایران
قسمت هایی از کتاب بررسی انقلاب ایران (لذت متن)
انقلاب اسلامی یکی از تجربه های بزرگ بشری است که تجربه های گوناگونی را هم برای مردم ایران در دل خود دارد و راهنمای آینده و آموز سیاسی پرباری برای نسل های پس از این خواهد بود و سرنوشت این انقلاب مانند بسیاری از پدیده های دیگر با زندگی فرد فرد جامعه تماس مستقیم دارد . از اینروست که شناخت آن برای آحاد ملت ضروری می نماید . اما اکنون ده سال از عمر انقلاب می گذرد و هنوز کتابی مستند ، قوی و تحلیلی در شناساندن رژیم گذشته ، دشمنان انقلاب ، خرد انقلاب ، آفات آن و روندی که پشت سر گذاشته است به رشته تحریر در نیامده و لاجرم جامعه ایرانی از عبرت آموزی و پندگیری از گذشته نیز محروم مانده است . در داخل کشور جز چند مورد که یا دفاعیه است یا خاطره نویسی با گزارش حوادث ، تحقیقی منتشر نگردید . تعدادی از کتاب های منتشر شده نیز به انگیزه تجاری یعنی به قصد پر کردن خلاء کتاب درسی ریشه های انقلاب اسلامی بوده که واحدی عمومی و الزامی در دانشگاه ها است و به صورتی سطحی و مورد پسند حکومت با ادبیاتی غیر علمی و سرشار از اتهام و ناسزا به دیگران تحریر شده اند . برخی از آنها نیز ، همین عنوان واحد درسی « ریشه های انقلاب اسلامی » را بر خود دارند...