کتاب فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی

Persian Proverbs
(2 جلدی)
کد کتاب : 25386
شابک : 978-9642246021
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 2509
سال انتشار شمسی : 1392
سال انتشار میلادی : 2013
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 2

فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی
Persian Proverbs
کد کتاب : 37859
شابک : 978-9641650270
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 2500
سال انتشار شمسی : 1390
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 2
زودترین زمان ارسال : ---
تعداد جلد : 2

معرفی کتاب فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی اثر حسن ذوالفقاری

"فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی" فرهنگی است دو جلدی از دکتر "حسن ذوالفقاری" که در آن چیزی قریب به صد هزار ضرب المثل را از اقوام مختلف ایرانی و کشورهای فارسی زبان جمع آوری و بر اساس حروف الفبا مرتب کرده و یکجا در اختیار خوانندگان قرار داده است. این اثر که یک گنجینه ی گرانبها برای محققان و فارسی زبانان به حساب می آید، با برخورداری از نمایه ی کلید واژه و موضوع، این امکان را برای مخاطب فراهم کرده که هر چه راحت تر و سریع تر به ضرب المثل مد نظر خود دست پیدا کند.
دکتر "حسن ذوالفقاری" در کنار تیم تدوین "فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی"، این امثال را از بیش از چهارصد متن تاریخی و ادبی استخراج نموده است که این منابع به طور دقیق ذکر شده اند و مثل های انتخاب شده در زمره ی رایج ترین امثال موجود در میان فارسی زبانان به شمار می روند. در بخش ابتدایی کتاب "فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی" پس از مقدمه و توضیح درباره ی مراحل و روش کار، چیزی نزدیک به صد و پنجاه صفحه به مباحث مثل نگاری نظیر تعریف ضرب المثل، ویژگی های آن، تفاوت با دیگر گونه های ادبی و زبانی، تاریخچه ی تدوین ضرب المثل ها، طبقه بندی آن ها بر اساس ساخت زبانی، لحن و بیان، رواج و قدمت، ریشه، زیبایی شناسی، درون مایه و محتوای ضرب المثل اختصاص داده شده است. در انتهای کتاب "فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی"، واژه نامه ای ارزشمند نیز قید شده که در آن حدود پنج هزار واژه ی گویشی در کنار معنا و کلیدهای راهنما برای درک دقیق و بهتر ضرب المثل ها آورده شده است.

کتاب فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی

حسن ذوالفقاری
حسن ذوالفقاری (۲۰ تیر ۱۳۴۵ – ۱۷ تیر ۱۴۰۱) نویسنده و پژوهشگر ادبی ایرانی بود. وی متولد شهر دامغان بود. وی در مقطع کارشناسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، مقطع کارشناسی‌ارشد پژوهشگاه علوم انسانی و مقطع دکترای دانشگاه تهران در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی تحصیل کرد. او در دانشگاه تربیت‌مدرس تدریس می‌کرد.در سالهای پایانی عمر،ایشان بعنوان استاد اعزامی وزارت علوم برای کرسی زبان فارسی در دانشگاه شانگهای چین تدریس می‌کردند. او در ۱۷ تیر ۱۴۰۱ در سن ۵۶ سالگی براثر ایست قلبی ...
دسته بندی های کتاب فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی
قسمت هایی از کتاب فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی (لذت متن)
از مقدمه کتاب: ایران سرزمین بزرگ، غنی، فرهنگ ساز با تاریخ و تمدنی باستانی ست. در بستر این تمدن بزرگ و یکپارچه، سنتهای دینی و ملی، زبان و ادبیات پربار و پرمایه، هنر و معماری اصیل، فرهنگ و تمدن کهن شکل گرفته و بالیده اند؛ ایرانیان با داشتن هویت جغرافیایی، تاریخی، ملی و دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مشخص، روشن، شفاف و دیرپا همواره بر خود بالیده اند و این موضوع مایه مباهات و افتخار ایرانیان در گذشته، حال و آینده، بوده و هست و خواهد بود. این فرهنگ و تمدن بزرگ همواره زبانزد خاص و عام بوده و هست. فرهنگ و زیر مجموعه های آن از جمله عناصر مهم هویت ملی به شمار می رود که دربرگیرنده تمامی ارزشهای فردی و اجتماعی است. یکی از جلوه ها و عناصر سازنده فرهنگ، فرهنگ عامه است. فرهنگ مردم یا دانش عوام، مطالعه نحوه جهان بینی، روانشناسی و اندیشه های توده ی مردم درباره دین، فلسفه، اخلاق، نهادهای اجتماعی، تشریفات و جشن ها و ادبیات عامه است. ادبیات شفاهی یا عامه از شاخه های مهم دانش عوام یا فولکلور به شمار می رود که خود شامل مجموعه ای عظیم از ترانه ها، لالایی ها، چیستانها، قصه ها، اساطیر، متل ها و ضرب المثل ها می شود.