کتاب فقه سیاسی و فقه مشروطه

Politics in Contemporary Iran
فقه و سیاست در ایران معاصر - جلد 1
کد کتاب : 25559
شابک : 978-9641852513
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 536
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2012
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 9
زودترین زمان ارسال : ---

معرفی کتاب فقه سیاسی و فقه مشروطه اثر داود فیرحی

"فقه و سیاست در ایران معاصر" کتابی است به قلم "داود فیرحی" که در آن "فقه سیاسی و فقه مشروطه" را در ایران معاصر مورد بررسی قرار می دهد. یکی از وظایف فقه سیاسی، معرفی مجموعه ای از نهادها و نظام های سیاسی است که توانایی ایجاد یک تعادل قابل درک میان حق مسلمین و تکالیف آن ها را داشته باشد. چرا که سیاست، برجسته ترین حوزه ای است که می توان در این زمینه به آن مراجعه کرد و برای برقراری تعادل و نظم در سایر حوزه های زندگی، به تعادل و نظم سیاسی احتیاج است. دقیقا به همین علت، جایگاه سیاست در شریعت اسلام، همانقدر که ملزم به اجرای حکم شرع می باشد، ملزم به پاسداشت حقوق انسانی نیز هست و این مساله ای است که به طور دقیق در کتاب "فقه و سیاست در ایران معاصر" به قلم "داود فیرحی" مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
وی ابتدا مقدمه ای از جامعه ی اسلامی، فقه سیاسی و جامعه ی جدید در این اثر ارائه می دهد و سپس در بخش نخست و در دستگاه فقه سیاسی، به بررسی ماهیت آن، فقه شیعه و ماهیت امر سیاسی، مبانی قدیم و جدیدی که در این راستا ایجاد شده اند و نوگرایی و تجدد در فقه سیاسی می پردازد. در بخش دوم فقه و مشروطیت، از آستانه تاسیس آن مورد بررسی قرار می گیرد و روش شناسی فقه مشروطه، نهادهای دولت مشروطه و رابطه ی شریعت و قانون، تحول و دگرگونی فقه سیاسی و گذار به فقه حکومت اسلامی از دیگر مواردی است که در این بخش به آن ها پرداخته می شود.

کتاب فقه سیاسی و فقه مشروطه

داود فیرحی
داود فِیرَحی (1343 - 1399) پژوهشگر علوم سیاسی و اندیشه سیاسی اسلام است. وی دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران و تحصیلات حوزوی تا سطح عالی بوده و استاد گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. فیرحی استاد میهمان دانشگاه مفید در قم است.همچنین وی عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم می‌باشد و درسگفتارهایی در موسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی "پرسش" برگزار کرده‌است.وی مقدمات دروس حوزوی را بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ در حوزهٔ علمیه ولی‌عصر شهرستان...
دسته بندی های کتاب فقه سیاسی و فقه مشروطه
قسمت هایی از کتاب فقه سیاسی و فقه مشروطه (لذت متن)
شاید بتوان گفت نسبت فقه و سیاست بیش از هر مقوله فقاهتی دیگری، قابل تقسیم به دوران قدیم و جدید است. درست به همین دلیل است که، برخلاف فقه عبادات، در حوزه سیاست کمتر بتوان به ادبیات و منابع تولیدی دوره های پیشین ارجاع و استناد کرد. وظیفه فقه سیاسی تبیین و توصیه چنان منظومه ای از نهادها و نظام سیاسی است که بتواند تعادلی قابل فهم بین حقوق و تکالیف انسان مسلمان ایجاد کند. زیرا سیاست کلان ترین حوزه مرجع است و تنظیم و تعادل دیگر حوزه های زندگی با تعادل نظم سیاسی ملازمه دارد. درست به همین دلیل است که سیاست از دیدگاه شریعت اسلامی، در عین حال که ملزم به اجرای احکام شرعی است، همچنین، ملزم به پاسداری از حقوق انسان ها نیز هست. در زیر، این نکته را از نزدیک دنبال می کنیم. انسان صرف نظر از هر دین و مسلکی، موجودی مدنی است که نظام سیاسی قواعد زندگانی جمعی او را تنظیم یا ضمانت می کند. نظم سیاسی زندگی را به جریان می اندازد یا جریانش را تضمین می کند؛ کارگر کار می کند و کشاورز می کارد. تاجر به تجارت می پردازد، دانشمند در امنیت به سر می برد و مسافر بدون هراس راهی جاده ها می شود. خستگان به آرامش می خوابند و بیداران به آینده می اندیشند و برنامه زندگانی خود را با تخمین های قابل اعتماد طراحی می کنند، راستان تشویق و نظم گریزان کنترل می شوند. این همه البته به نظام سیاسی و نهادهای تعبیه شده در آن پیوند دارند.