کتاب حماسه سرایی در ایران

Epic in Iran
کد کتاب : 25646
شابک : 978-9640006351
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 702
سال انتشار شمسی : 1401
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 12
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

حماسه سرایی در ایران
Epic writing in Iran
از قدیم ترین عهد تاریخی تا قرن چهاردهم هجری
کد کتاب : 73784
شابک : 978-9643200145
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 680
سال انتشار شمسی : 1400
سال انتشار میلادی : 2021
نوع جلد : جلد سخت
سری چاپ : 7
زودترین زمان ارسال : 11 اردیبهشت

معرفی کتاب حماسه سرایی در ایران اثر ذبیح الله صفا

کتاب "حماسه سرایی در ایران" نوشتهٔ دکتر ذبیح‌الله صفا، به بررسی حماسه‌های ایرانی از قدیمی‌ترین متون تا آثار قرن چهاردهم هجری می‌پردازد. در این کتاب، ادبیات حماسه به صورت کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کتاب از جمله رساله‌های دکتری استاد ذبیح‌الله صفا محسوب می‌شود.

حماسه نوعی از اشعار وصفی است که بر اساس توصیف اعمال پهلوانی و افتخارات فردی یا قومی نوشته می‌شود و شامل مختلف جنبه‌های زندگی آن‌ها می‌شود. این نوع ادبی به شیوه‌ای داستانی اقدام به روایت اعمال پهلوانی می‌کند.

حماسه انواع مختلفی دارد:

اول: حماسه طبیعی و ملی؛ در این نوع، نویسنده شرح قهرمانی‌های یک ملت را با استناد به روایت‌های مکتوب و شفاهی جمع‌آوری کرده و داستانی یکپارچه می‌نویسد.

دوم: حماسه مصنوع؛ در این نوع حماسه، نویسنده قهرمانی را خلق می‌کند و شرح قهرمانی‌های او را از خود نوشته می‌کند.

حماسه‌ها معمولا در زمانی نوشته می‌شوند که وقوع اتفاقات آن‌ها مدت‌ها گذشته است و نویسنده به جمع‌آوری اطلاعات مربوطه پرداخته است. یکی از ویژگی‌های حماسه، ابهام در زمان و مکان داستان است، به‌طوری‌که در داستان‌های حماسی معمولا امکان درک دقیق زمان و مکان وجود ندارد.

در این کتاب، نویسنده به خوبی حماسه و انواع آن را بررسی می‌کند تا به خواننده اطلاعات دقیقی در این زمینه ارائه دهد.

کتاب حماسه سرایی در ایران

ذبیح الله صفا
سید ذبیح الله صفا شهمیرزادی شناخته شده با نام ذبیح الله صفا (۱۲۹۰–۱۳۷۸ خورشیدی) پژوهشگر، مترجم، مصحح متون، استاد ممتاز دانشگاه تهران و شخصیت برجستهٔ ادبی در ایران معاصر است. از تألیفات مشهور او کتاب های تاریخ ادبیات در ایران و حماسه سرایی در ایران است. او از جمله نویسندگان اصلی دانشنامه ایرانیکا بود.ذبیح اللّه صفا در ۱۶ اردیبهشت ۱۲۹۰ در شهمیرزاد از توابع شهرستان سنگسر در استان سمنان زاده شد. پدرش سید علی اصغر صفای شهمیرزادی در بابل بازرگان بود. دوره آموزش ابتدایی را در سال ۱۳۰۴ در بابل ...
دسته بندی های کتاب حماسه سرایی در ایران