کتاب تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم 2

History of Political Thoughts
(لیبرالیسم و محافظه کاری)
کد کتاب : 25679
شابک : 978-6220602293
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 424
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1999
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 20
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم 1
History of Political Thoughts
(اندیشه های مارکسیستی)
کد کتاب : 25694
شابک : 978-6220602279
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 585
سال انتشار شمسی : 1402
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 19
زودترین زمان ارسال : 10 اردیبهشت

معرفی کتاب تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم 2 اثر حسین بشیریه

در کتاب "تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم 2" به قلم "حسین بشیریه" که جلد دوم از این مجموعه کتاب ها می باشد، عناوین "لیبرالیسم و محافظه کاری" مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. این اثر به دلیل اهمیت مباحث مطرح شده و همچنین کیفیت بالای مطالب، تاکنون بارها مورد تجدید و چاپ قرار گرفته و مطالعه ی آن به تمام کسانی که مایل به آشنایی پایه ای با مفاهیم "لیبرالیسم و محافظه کاری" هستند، توصیه می شود.
در بخش نخست کتاب "تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم 2"، "حسین بشیریه" ابتدا به معرفی زمینه های تاریخی و فکری لیبرالیسم در این قرن می پردازد و سپس نسل قدیم لیبرال-دموکرات های قرن بیستم را معرفی می کند. وی در ادامه با معرفی چند تن از بزرگترین تئوریسین ها و اندیشمندان قرن بیستم، مهمترین مسائلی را که مد نظر آن ها بوده، مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. برای مثال، در مورد کارل پوپر، فلسفه و روش علم را زیر ذره بین می برد و مباحثات او را در نقش رویکردها و ایدئولوژی های انقلابی و اصالت تاریخی دنبال می کند. پس از ارائه ی مطلبی در دفاع از دموکراسی و جامعه ی باز از کارل پوپر به سراغ فردریش هایک می رود و او را با پوپر مقایسه می کند. در ادامه مواردی همچون فلسفه ی سیاسی آیزایا برلین، ابعاد مختلف عدالت از جان رالز، توتالیتاریسم و انقلاب از هانا آرنت و آزادی در بخش لیبرالیسم مورد بررسی قرار می گیرند.
در بحث محافظه کاری ابتدا معنا، اصول، مراحل و انواع آن در کنار نسل قدیم محافظه کاران معرفی می شوند. سپس مباحثی نظیر نقد علوم اجتماعی و فلسفه سیاسی مدرن، وجوه تجربه، سلطه عقل گرایی، سازگاری ها و ناسازگاری های مذهب و مدرنیته در غرب و هرمنوتیک و پست مدرنیته مورد بررسی قرار می گیرند.

کتاب تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم 2

حسین بشیریه
حسین بشیریه (زاده ۱۳۳۲ در همدان) جامعه‌شناس و پژوهشگر علوم سیاسی است. وی یکی از اندیشمندان سیاسی مهم و تأثیرگذار ایران پس از انقلاب به‌شمار می‌آید. پژوهش‌های او بیشتر در حوزه تئوریهای انقلاب، جامعه‌شناسی سیاسی، جامعه‌شناسی سیاسی ایران، توسعه سیاسی و اندیشه سیاسی در غرب است. وی لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران گرفت و سپس برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت. در سال ۱۹۷۹ در رشته رفتارشناسی سیاسی از دانشگاه اسکس انگلستان فوق لیسانس دریافت کرد و در سال ۱...
دسته بندی های کتاب تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم 2
قسمت هایی از کتاب تاریخ اندیشه های سیاسی در قرن بیستم 2 (لذت متن)
اندیشه های لیبرالی مبنای فلسفی و نظری نظام های دموکراتیک غرب است. به این مفهوم، دموکراسی تحقق عینی و تعدیل شده ی لیبرالیسم است. جوهر لیبرالیسم تفکیک حوزه های دولت و جامعه، و تحدید قدرت دولت در مقابل حقوق فرد در جامعه است. لیبرالیسم از آغاز کوششی فکری به منظور تعیین حوزه ی خصوصی (فردی، خانوادگی، اقتصادی) در برابر اقتدار دولتی بوده است؛ و به عنوان ایدئولوژی سیاسی، از حوزه ی جامعه ی مدنی در برابر اقتدار دولت و بنابراین از دولت مشروطه و مقید به قانون و آزادی های فردی و حقوق مدنی، به ویژه مالکیت خصوصی، دفاع کرده است. محافظه کاری واکنشی به لیبرالیسم و عقل گرایی جنبش روشنگری و تجدد بود و به ویژه پس از انقلاب فرانسه، در دفاع از سنت ها پدیدار شد و در آرمان های اصلی لیبرالیسم و تجدد اولیه یعنی آزادی، برابری، فردگرایی، عقل گرایی، و جدایی دین از دولت تردید روا می داشت؛ و در عوض از حفظ امتیازات و نابرابری های اجتماعی و ساخت اقتدار قدیم دفاع می کرد.