کتاب جامعه شناسی سیاسی

Political Sociology
نقش نیروهای اجتماعی در زندگی سیاسی
کد کتاب : 28540
شابک : 978-9643121839
قطع : وزیری
تعداد صفحه : 352
سال انتشار شمسی : 1402
سال انتشار میلادی : 1995
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 32
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب جامعه شناسی سیاسی اثر حسین بشیریه

"جامعه شناسی سیاسی" کتابی است از "حسین بشیریه" که به "نقش نیروهای اجتماعی در زندگی سیاسی" می پردازد. آنچه این کتاب تلاش کرده به آن پاسخ دهد، مجموعه ای از سوال هایی اساسی است نظیر اینکه سیاست به چه معناست و زندگی سیاسی چه معیارهایی دارد، یک رژیم سیاسی با گرایش های ایدئولوژیک خاص، چه اثری بر توازن قدرت میان نیروهای اجتماعی خواهد داشت، دولت به چه معناست و منشا آن چیست، نقش آن در زندگی اجتماعی و سیاسی چه می تواند باشد و اینکه گروه های اجتماعی چه روابطی را با دولت ها شکل می دهند. بسیاری از این سوالات، جز اساسی ترین پرسش هایی است که ذهن دانشجویان رشته های جامعه شناسی و علوم سیاسی را به خود مشغول می کند و حتی می توان گفت هر فرد متفکر و علاقه مندی که در جامعه از مسئولیت اجتماعی برخوردار است نیز ممکن است به دنبال پاسخی برای پرسش هایی از این دست و بسیاری از سوالات دیگر باشد.
"حسین بشیریه" در این کتاب به طور ویژه به نقش "جامعه شناسی سیاسی" در بررسی ارتباط میان دولت ها و نیروهای اجتماعی پرداخته و آن را به طور مجزا از سایر رشته های علوم سیاسی تحلیل می کند. وی کوشیده تا جنبه های گوناگون مسائل مرتبط با "جامعه شناسی سیاسی" را هم در بستر نظریات و هم به صورت عملی بسنجد و همچنین نظریات و رویکردهای گوناگون نیروهای اجتماعی را با دیدگاهی تاریخ نگر و با تکیه بر مستندات و شواهد متعدد تاریخی تجزیه و تحلیل بنماید. "جامعه شناسی سیاسی" در پنج گفتار به نگارش درآمده که هر کدام مسائل جامعه شناختی را در جامعه ی ایران و در سطح بین المللی بررسی می کنند.

کتاب جامعه شناسی سیاسی

حسین بشیریه
حسین بشیریه (زاده ۱۳۳۲ در همدان) جامعه‌شناس و پژوهشگر علوم سیاسی است. وی یکی از اندیشمندان سیاسی مهم و تأثیرگذار ایران پس از انقلاب به‌شمار می‌آید. پژوهش‌های او بیشتر در حوزه تئوریهای انقلاب، جامعه‌شناسی سیاسی، جامعه‌شناسی سیاسی ایران، توسعه سیاسی و اندیشه سیاسی در غرب است. وی لیسانس خود را در رشته علوم سیاسی از دانشگاه تهران گرفت و سپس برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت. در سال ۱۹۷۹ در رشته رفتارشناسی سیاسی از دانشگاه اسکس انگلستان فوق لیسانس دریافت کرد و در سال ۱...
دسته بندی های کتاب جامعه شناسی سیاسی
قسمت هایی از کتاب جامعه شناسی سیاسی (لذت متن)
پیشینه تاریخی نظریه تکثر منابع قدرت در جامعه شناسی سیاسی به مطالعاتی در خصوص توزیع قدرت سیاسی در دموکراسی های غربی بازمی گردد که در دهه ۱۹۵۰ در آمریکا انتشار یافت. مفهوم قدرت در الگوی پلورالیسم مشابه مفهومی است که ماکس وبر عرضه کرده است. قدرت بر طبق تعریف وبر «احتمال اعمال اراده فرد یا گروهی از افراد در طی یک عمل جمعی علی رغم مقاومت دیگران است.» به همین سیاق. رابرت دال مهم ترین جامعه شناس سیاسی در مکتب پلورالیسم در تعریف قدرت سیاسی گفته است: «منظور از قدرت رابطه ای آگاهانه و اندیشیده شده است که در آن یک طرف می تواند عملی را به شیوه ای انجام دهد که واکنش های طرف دیگر را کنترل کند.» به عبارت دیگر، منظور رابطه ای است که در آن یکی دیگری را به انجام عملی وامی دارد که مایل به انجام دادن آن نباشد. رابرت دال در بررسی های تجربی خود از نحوه توزیع قدرت سیاسی در جوامع سرمایه داری معاصر به ویژه آمریکا در پی اثبات الگوی جامعه شناسی سیاسی پلورالیستی در مقابل الگوهای دیگر بوده است. مثلا او دریکی از آثار اولیه اش یعنی چه کسانی حکومت می کنند (۱۹۶۱) در پی نشان دادن حوزه های قدرت گروه های اجتماعی مختلف در شهر نیوهیون در آمریکا برمی آید. به عبارت دیگر، وی توانایی بازیگران قدرت را در اتخاذ سیاست های خاصی در حوزه های گوناگون بررسی می کند. پرسش اصلی این است که آیا همه تصمیمات به وسیله یک گروه گرفته می شود یا نه. بررسی تصمیم گیری های عمده در سه حوزه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نشان می دهد که سه گروه قدرت عمده قابل تشخیص است و این سه گروه با یکدیگر تداخل و همپوشی ندارند. البته بر طبق تحلیل دال در شهرهای کوچکی که دارای یک صنعت عمده هستند. یک الیت قدرت واحد نیز وجود دارد. پیدایش الیت های متعدد بستگی به میزان توسعه اقتصادی و صنعتی و تنوع ساختاری جامعه دارد. تکثر منابع قدرت حاصل فرایند صنعتی شدن جوامع است. نتیجه ای که دال از این بحث می گیرد این است که در رابطه با روند تصمیم گیری های سیاسی در شهر نامبرده ائتلافت چندگانه ای از گروه های قدرت در حول شهردار مشاهده می شود. سه گروه قدرت موردنظر بر سر مسائل عمومی عمده است که دارای منافع و علایق مختلف و یا متعارضی هستند.