کتاب قدرت، گفتمان و زبان

The Power
(ساز و کارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران)
کد کتاب : 25662
شابک : 978-9643127848
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 272
سال انتشار شمسی : 1400
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 8
زودترین زمان ارسال : 5 اردیبهشت

معرفی کتاب قدرت، گفتمان و زبان اثر علی اصغر سلطانی

کتاب قدرت، گفتمان و زبان (ساز و کارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران) نوشته علی اصغر سلطانی است که توسط نشر نی منتشر شده است. این کتاب در بخش های مختلفی تدوین شده است که برای مثال در بخش اول به طور مختصر به نظریه های مرتبط با قدرت، گفتمان و زبان می پردازد تا نشان دهد این نظریه ها رابطه ی میان مفاهیم فوق را چگونه تبیین می کنند. در این راستا، مطالعات و نظریات کسانی بررسی می شود که اندیشه ها و تلاش هایشان به تدریج راه را برای مباحث کنونی پیرامون نقش های سیاسی اجتماعی زبان گشود و منتهی به شکل گیری رویکردهای مختلف تحلیل گفتمانی شد. ریشه های این رویکردهای جدید را در دو نوع نگرش متفاوت نسبت به زبان و گفتمان می توان جست وجو کرد.

نگرش اول اساسا ریشه در زبان شناسی ساخت گرا و نقش گرا دارد و بر اساس آن، گفتمان به مثابه زبان، بالاتر از جمله یا زبان به هنگام کاربرد است و بالطبع کوچک تر از زبان به حساب می آید. در این نگرش هیچ توجهی به ایدئولوژی و قدرت نشده است.

کتاب قدرت، گفتمان و زبان

علی اصغر سلطانی
علی‌اصغر سلطانی (متولد ۱۳۴۷ در آمل) زبان‌شناس ایرانی و دانشیار دانشگاه باقرالعلوم است. پژوهش‌های او عمدتاً در حوزه تحلیل گفتمان است.سلطانی دوره دبیرستان را در دبیرستان امام خمینی آمل گذراند و دیپلم تجربی گرفت. لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی را از دانشگاه شهید بهشتی و فوق لیسانس زبان‌شناسی همگانی را از دانشگاه تربیت مدرس گرفت. سپس با نگارش رساله‌ای دربارهٔ تحلیل گفتمان جریان‌های سیاسی پس از دوم خرداد به راهنمایی محمد دبیرمقدم و مشاورهٔ داود فیرحی از دانشگاه علامه طب...
دسته بندی های کتاب قدرت، گفتمان و زبان