کتاب شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی

Mindfulness-Based Cognitive Therapy
کد کتاب : 26391
شابک : 978-6002502056
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 488
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 2020
نوع جلد : زرکوب
سری چاپ : 1
زودترین زمان ارسال : 6 اردیبهشت

معرفی کتاب شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی اثر شهربانو قهاری

کتاب "شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی" اثری است کاربردی از دکتر "شهربانو قهاری" که توسط انتشارات دانژه به انتشار رسیده است. این اثر با وجود مبنای علمی و مطالب تخصصی آن، از چنان نگارش ساده و صمیمی برخوردار است که به مخاطب این امکان را می دهد تا هر چه بیشتر از مطالب آن بهره ببرد.
در فصل نخست کتاب "شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی"، "شهربانو قهاری" سعی داشته تا ریشه های نظری و بنیان های تئوریکال شناخت درمانی و ارتباط آن با دیگر رویکردهای درمانی مشابه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. باقی فصول نیز به مطالبی نظیر مدل های شناختی، ارزیابی و سنجش ساختارهای جلسات درمان، تکلیف های درمانی، تحریفات شناختی و درمان مبتنی بر ذهن آگاهی پرداخته اند. این رویکردها که منجر به بازسازی شناختی می شوند در سه بخش افکار خودآیند، باور واسطه ای و باور اصلی در نظر گرفته می شوند؛ نهایتا چگونگی اصلاحات باورهای اصلی نیز در کتاب "شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی" مورد بررسی قرار گرفته است.
"شهربانو قهاری" با تاکید بر اثرات شایان توجه ذهن آگاهی بر زندگی انسان، بخش مهمی از کتاب "شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی" را به مهارت های اکتسابی اختصاص داده است. علاوه بر نثر ساده و روان اثر، نمونه های متعددی در سراسر کتاب ذکر شده به تشریح هر چه بهتر مطلب و درک آن توسط مخاطب کمک خواهد کرد. با وجود اینکه عمدتا دانشجویان روان پزشکی، مشاوره و روانشناسی در دایره ی مخاطبان کتاب "شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی"، اما نگارش سهل الوصول و توضیحات همه جانبه ی آن می تواند خوانندگان کنجکاو و علاقمند به حیطه های روان شناختی و ذهن آگاهی را به خود جلب کند.

کتاب شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی

شهربانو قهاری
من دکتر قهاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران هستم و با مراکزی از جمله: مرکز مشاوره سگال (۱۳۸۴ تا کنون) به صورت پاره وقت، خوابگاه دانشگاه تهران (۱۳۸۴ تا کنون) به صورت پاره وقت، مرکز مشاوره دانشگاه تهران (۱۳۸۲ تا کنون) به صورت پاره وقت و با هدف رفتار درمانی-شناختی برای اختلالات اضطرابی، افسردگی و اعتیاد دانشجویان دانشگاه، همکاری می کنم. قابل ذکر می باشد که فارغ التحصیل روان شناسی بالینی در سه مقطع کارشناسی (دانشگاه علامه طباطبایی)، کارشناسی ارشد و دکترا (دانشگاه علوم پزشکی ایران) هستم....
دسته بندی های کتاب شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی
قسمت هایی از کتاب شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (لذت متن)
قواعدی که در زندگی برای خود و دیگران تعیین می کنیم قوانین شخصی و نانوشته ای هستند که ما را ملزم می کنند تا آن ها را رعایت کنیم. عدم رعایت قواعد باعث نارضایتی از خود می شود و سرزنش خود را به دنبال دارد. ممکن است این سوال پیش آید که آیا قواعد ضروری هستند. لیهی قید می کند که وجود برخی قواعد به ویژه قواعدی که به ارتباط با دیگران اشاره دارند، ضروری است. رعایت موارد مثل این که نباید حقوق دیگران را زیر پا بگذاریم. درواقع قواعدی که به اصول اخلاق اشاره دارند، باید رعایت شوند. اما در بسیاری موارد، وضع فرق می کند قواعدی که ما برای خود انتخاب می کنیم قواعدی مطلق، انعطاف ناپذیر و کلی هستند و رعایت آن ها در همه موارد امکان پذیر نیست برای مثال: رعایت قواعدی مانند «من باید همه را از خود راضی نگه دارم» و یا «من نباید به کسی نه بگویم»، از این نوع هستند. امکان رعایت این قواعد در همه شرایط وجود ندارد و مجبور ساختن خود برای رعایت آن ها باعث تنش روانی، اضطراب و نارضایتی می شود. در این راستا، ما به معیارهایی نیازمندیم تا بتوانیم قواعد مخرب و ناکارآمد را حذف کنیم. این معیارها می توانند موارد زیر باشند: 1.قواعد مبتنی بر عقل سلیم، قواعدی مطلوب هستند مانند: من باید از اشتباه های تکراری پیشگیری کنم. 2.قواعدی که با طبیعت انسان همسو هستند، قواعدی مطلوب هستند، مانند من باید با خود مهربان باشم و از سخت گیری نسبت به خود دست بردارم. 3.قواعدی که بر اصول حقوق بشر مبتنی باشد، قواعدی درست هستند مانند: باید بگذارم دیگران نظر و احساس خود را نسبت به من بیان کنند. 4.قواعدی که منطبق با اصول اخلاقی هستند، قواعدی درست هستند مانند من نباید از احساسات کسی سوء استفاده کنم، به دیگران دروغ بگویم و یا نباید باعث آزار و شکنجه کسی شوم…